Inspirace pro rozvoj gramotností PISA261 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018OBRÁZEK 1.11 | Úloha Nízkoenergetický dům, otázka číslo 4V otázce čtyři aplikuje úspěšný řešitel obdobný postup jako v předchozí otázce, tentokrát však pomocí simulace testuje hypotézy o vztahu mezi venkovní a vnitřní teplotou platné pro všechny tři barvy střechy. Žák musí nutně porozumět obsahu jednotlivých tvrzení, aby je mohl prostřednictvím simulace ověřit. Její výstupy by měly podpořit pouze třetí tvrzení: Pokud rozdíl mezi venkovní teplotou a vnitřní teplotou vzrůstá, vzrůstá spotřeba energie.TABULKA 1.9 | Specifika otázky číslo 4, úloha Nízkoenergetický důmDovednost Vědecky interpretovat data a důkazy Znalost Obsahová – Fyzikální systémyKontext – Tematická oblastMístní/Národní – Přírodní zdrojePožadovaná úroveň poznáníVysoká Forma otázkyJednoduchý výběr odpovědi – vyhodnocováno strojově1.2.2 Úlohy z matematické gramotnostiŠetření matematické gramotnosti rovněž úzce souvisí se čtenářskou gramotností, neboť testové úlohy z matematiky vyžadují od žáka porozumění přečtenému textu, který je často doplněn určitými symboly, a pochopení jejich vzájem-ných souvislostí. Zdárné vyřešení úlohy tak může být komplikováno již na úrovni porozumění jejímu textu. Úlohy 16PISA se snaží zkoumat dovednost žáka řešit úlohy a problémy, se kterými se může setkat v každodenním životě, 16 U slovních úloh tak klasicky nastávají problémy nejen s matematizací úlohy, tj. přepisem textu do matematického jazyka (příkladu, rovnice, soustavy rovnic), s vlastním řešením matematické úlohy a zpětnou interpretací, ale i se samotným čtením a porozuměním textu (zadání slovní úlohy). Tzv. komunikační obtížnost úloh se přitom odvíjí od řady faktorů. Patří mezi ně např. délka a komplexnost textu či míra, v jaké je třeba oddělit relevantní informace od nerelevantních. Viz PISA 2012: Matema-tický koncepční rámec. (2013). Česká školní inspekce, Praha, s. 23. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni--setreni/PISA/Metodika-setreni/Koncepcni-ramec-matematicke-gramotnosti-setreni-PI.