Inspirace pro rozvoj gramotností PISA201 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018OBRÁZEK 1.4 | Úloha Migrace, otázka číslo 3V poslední otázce žák pracuje s textem a se dvěma mapami, které znázorňují migrační trasy a velikost migrujících skupin kulíka zlatého. Má propojit informace z textu s údaji na mapách a určit, které údaje z mapy potvrzují tvrzení o migraci kulíka zlatého. Jedná se o otázku s komplexním výběrem odpovědi, která připouští výběr více než jednoho tvrzení. Pro úspěšné zodpovězení otázky by měl žák vybrat dvě správná tvrzení – v pořadí druhé, že migrační trasy některých kulíků zlatých na sever se liší od migračních tras na jih, a třetí, že mapy také ukazují, že stěhovavý kulík zlatý tráví zimu v oblastech, které se nacházejí na jih a jihozápad od jeho hnízdišť. V roce 2015 tak učinilo 48 % českých žáků, průměrná úspěšnost žáků zemí OECD přitom činila 40 %.Práce s mapou se objevuje též ve čtenářských úlohách PISA a PIRLS, neboť vyhledávání, propojování a další využití 15informací v různých formátech je důležitou součástí čtenářských dovedností.TABULKA 1.5 | Specifika otázky číslo 3, úloha Migrace ptákůDovednost Vědecky interpretovat data a důkazyZnalost Obsahová – Živé systémyKontext – Tematická oblastGlobální – Kvalita a ohrožení životního prostředíGramotnostní úroveň4Požadovaná úroveň poznáníStřední Forma otázkyKomplexní s výběrem odpovědí – vyhodnocováno strojově15 PIRLS, mezinárodní šetření čtenářské gramotnosti; více na https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PIRLS.