Inspirace pro rozvoj gramotností PISA191 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018OBRÁZEK 1.3 | Úloha Migrace ptáků, otázka číslo 2V případě druhé otázky má žák určit alespoň jeden specifický faktor, který může při sčítání ptáků dobrovolnými ama-térskými pozorovateli ovlivnit přesnost výsledků, a podat vysvětlení, jak může uvedený faktor ovlivňovat výsledné počty. Mezi správné odpovědi patří, že pozorovatelé nemusí započítat některé ptáky, protože létají vysoko; že příliš vysoké počty mohou vzniknout tím, že stejní ptáci jsou počítáni vícekrát; že počet ptáků ve velkém hejnu dobrovolníci pouze odhadnou; že pozorovatelé mohou špatně určit druh ptáka, takže čísla pro tento druh bu-dou špatně; že ptáci migrují v noci; že dobrovolníci nejsou všude, kudy se ptáci stěhují; že pozorovatelé mohou udělat chybu v počítání; nebo že mračna a déšť nějaké ptáky skryjí.Vyhovující odpovědi nejsou v textu přímo uvedeny. Žák musí odpověď vyvodit na základě určitých vodítek v textu (aktivita dobrovolníků spoléhajících pouze na svou schopnost sčítat je kupříkladu v juxtapozici s činností vědců, kteří některé ptáky odchytávají, a nemůže tak dojít k opakovanému započítání či nesprávnému určení druhu) a využívá přitom své vlastní znalosti a zkušenosti.Čeští žáci si při zodpovídání této otázky vedli podstatně hůře než ostatní země OECD, jež v průměru evidovaly 33% úspěšnost řešení. V České republice některou ze správných odpovědí uvedlo necelých 15 % testovaných žáků.TABULKA 1.4 | Specifika otázky číslo 2, úloha Migrace ptákůDovednost Vyhodnocovat a navrhovat přírodovědný výzkumZnalost Procedurální – Živé systémyKontext – Tematická oblastGlobální – Kvalita a ohrožení životního prostředíGramotnostní úroveň4Požadovaná úroveň poznáníVysokáForma otázkyOtevřená s tvorbou odpovědi – vyhodnocováno hodnotitelem