Inspirace pro rozvoj gramotností PISA171 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018Podobné typy neučebnicových textů lze pravidelně využívat v rámci výuky většiny předmětů. Čtení v naučných před-mětech klade jisté nároky na učitele, ale právě autentické texty poskytují příležitosti k práci s různými informačními zdroji, k osvojení pečlivého čtení, ke kritickému myšlení, k přemýšlení o tématu a k rozvoji mnoha důležitých čtenář-ských postupů a návyků, které jsou nezbytné pro celoživotní studijní dovednosti. Práce s texty s využitím vhodných metod aktivizuje žáky a zvyšuje jejich zaujetí pro obor. Navíc se učí samostatně objevovat nové poznatky, klást otázky, ověřovat informace a formulovat vlastní názory a argumenty.121.2.1.1 Migrace ptákůNásledující úloha byla uvolněna z šetření PISA v roce 2015. Základem úlohy je problematika migrace ptáků. První část úlohy poskytuje základní informace o jevu a poté je žák dotazován na evoluční výhody stěhování. Práce dobrovolných amatérských ornitologů posloužila otázce zabývající se přesností metodiky sčítání ptáků při tahu. Ve třetí otázce se sleduje žákova schopnost rozpoznat a získat informace ze schématu, které znázorňuje migraci kulíků. Elektronickou verzi této a dalších uvolněných úloh je možné prostudovat na internetových stránkách OECD13 v mnoha jazycích. Jejich české verze jsou přístupné prostřednictvím QR kódů doprovázejících popis úloh, které byly zadávány elektronicky. Úlohy lze prohlížet po jed-notlivých otázkách a vybírat nebo zapisovat odpovědi přesně tak, jak s nimi žák při testování pracuje. Aplikace ovšem nevyhodnocuje správnost zvolených odpovědí. OBRÁZEK 1.1 | Náhled stránky OECD s uvolněnými úlohami12 Podrobnější informace ke čtenářské gramotnosti v přírodních vědách viz kapitola 4.13 Viz http://www.oecd.org/pisa/test/.