Inspirace pro rozvoj gramotností PISA161 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 20181.1.10 MetakogniceČtenářská zdatnost úzce souvisí s motivací ke čtení, čtenářskými zvyklostmi a metakognitivními dovednostmi, jejichž posilováním lze zlepšit úroveň čtenářské gramotnosti jedince. Bylo prokázáno, že zaujetí pro čtení a metakognitivní 8dovednosti (znalost čtenářských strategií a jejich využívání) lze rozvíjet výukou a vhodnou podporou žáků ve třídě.9 Předpokládá se, že když si žák osvojí strategie práce s textem, naučí se je bez větší námahy používat i bez pomoci učitele, a ke čtení pak přistupuje jako k problémovému úkolu, který vyžaduje strategické myšlení. V předcházejících šetřeních PISA se potvrdilo, že právě metakognice (schopnost jedince přemýšlet o vlastních čtenářských strategiích a cíleně je využívat) spolu se zaujetím pro čtení jsou silnými prediktory úrovně čtenářské gramotnosti, které mohou přispět ke zmenšení rozdílů mezi žáky.1.1.11 Úlohy uvolněné ke zveřejněníV rámci zveřejnění výsledků jsou v každém cyklu šetření zveřejněny vybrané testové úlohy, aby bylo možné blíže se seznámit s texty a typy testových otázek. Zbývající testové úlohy zůstávají utajeny, aby mohly být využity v dalších cyklech. Mohou tak být základem pro sledování vývojových tendencí v dovednostech žáků ve sledované oblasti. Vy-brané úlohy a otázky z šetření PISA jsou dostupné ve veřejné databance testů, která je součástí inspekčního systému elektronického testování InspIS SET (https://set.csicr.cz).Z hlavního sběru dat PISA v roce 2018 máme k dispozici nový typ testové úlohy Velikonoční ostrov, která obsahuje soubor textů a sedm testových otázek zaměřených na různé čtenářské kognitivní procesy. U každé otázky je připojena informace o sledovaném čtenářském procesu a úrovni obtížnosti. V příloze publikace uvádíme další dvě uvolněné testové úlohy Slepičí fórum Kravské mléko a , které byly žákům zadá-vány v rámci pilotního šetření v roce 2017.1.2 Čtenářská gramotnost v ostatních doménách šetření PISAČtenářská gramotnost je důležitou součástí funkční gramotnosti a jedním ze základních předpokladů úspěšného zís-kávání a zpracování informací v různých životních situacích a oblastech. V testových úlohách PISA z přírodovědné a matematické gramotnosti žáci rovněž pracují s relativně velkým množstvím textu a teprve na základě pečlivého čtení a porozumění informacím mohou získané poznatky využít k řešení či výpočtu úlohy. Typická úloha šetření PISA je obvykle uvedena více či méně rozsáhlým textem, který často obsahuje tabulku, graf, obrázek nebo jiné nelineární prvky, s nimiž se žáci mohou setkat v běžném životě. Následuje soubor otázek, které se vztahují k textu a zkoumají určité téma. Někdy je mezi dílčí otázky úlohy vložen další text, který rozvíjí nebo hlouběji vysvětluje její nosné téma.1.2.1 Úlohy z přírodovědné gramotnostiÚlohy z přírodovědné gramotnosti po žákovi například požadují, aby na základě porozumění informacím v textu vě-decky vysvětlil určité jevy, popsal nebo vyhodnotil přírodovědný výzkum nebo interpretoval poskytnutá data i důkazy a vyvozoval z nich vlastní závěry. Jedná se o dovednosti, které dle Koncepčního rámce pro hodnocení přírodovědné 10gramotnosti člověku umožňují zapojit se do věcné debaty o přírodních vědách a technologiích. Informace o doved-nostech testovaných jednotlivými otázkami uvolněných úloh jsou obsaženy v tabulkách pod každou z nich. Výběr 11témat úloh zohledňuje zájmy žáků a situace z jejich života, neboť se týkají zdraví a nemocí, přírodních zdrojů, kvality a možnosti ohrožení životního prostředí nebo mezních oblastí vědy a techniky.8 Viz Brozo, W. G., M. L.Simpson. (2007). Content literacy for today’s adolescents: Honoring diversity and building competence (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall. Obdobně také Guthrie, J. T., A. Wigfield, W. You,. (2012). Instructional contexts for engagement and achievement in reading. In S. L. Christensen, A. L. Reschly, C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (s. 601–634). New York: Springer Science. doi:10.1007/978-1-4614-2018-7_29.9 Viz též Guthrie, J. T., A. N. Ho, & S. L. Klauda. (2013). Modeling the relationships among reading instruction, motivation, en-gagement, and achievement for adolescents. Reading Research Quarterly, 48, s. 9–26. Případně Reeve, J. (2012). A self-deter-mination theory perspective on student engagement. In S. L. Christensen, A. L. Reschly, C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (s. 149–173). New York: Springer Science. doi:10.1007/978-1-4614-2018-7_7.10 Mezinárodní šetření PISA 2015: Koncepční rámec hodnocení přírodovědné gramotnosti. (2017). Česká školní inspekce, Praha, s. 7. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Metodika-setreni/Koncepcni-ramec-hodnoceni--prirodovedne-gramotnosti.11 Tyto tabulky rovněž obsahují údaje o testované znalosti, kontextu a tematické oblasti či gramotnostní úrovni, jíž složitost otázky odpovídá. Pro bližší seznámení s vymezením přírodovědné gramotnosti v PISA 2015 viz příloha 2.