Inspirace pro rozvoj gramotností PISA141 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018TABULKA 1.2 | Faktory ovlivňující obtížnost úkolůSamostatné textySoubory textůObtížnost úkolů zaměřených na vyhledávání informací v textu je pod-míněna: ■množstvím informací, které čtenář musí vyhledat, ■rozsahem potřebného usuzování, ■množstvím a důležitostí konkurenčních informací, ■délkou a složitostí textu.Obtížnost úkolů zaměřených na vyhledávání informací v souboru textů je podmíněna: ■počtem textů, ■složitostí hierarchie dokumentů (hloubkou a šířkou), ■obeznámeností se strukturou, ■množstvím nehierarchických odkazů, ■vzdáleností od cíle, ■výstižností záhlaví, ■podobností či rozdílností vzhledu/struktury jednotlivých textů.Obtížnost úkolů zaměřených na doslovné porozumění a vyvozování závěrů je podmíněna: ■druhem požadované interpretace (např. porovnání je snazší než hledání protikladu), ■množstvím informací, které je třeba vzít v potaz, ■množstvím a důležitostí konkurenčních informací v textu, ■povahou textu: čím je obsah textu méně obvyklý a abstraktněj-ší, čím je text delší a složitější a čím méně soudržná je struktura textu, tím je úkol obtížnější. Obtížnost úkolů zaměřených na vyvozování závěrů v souboru textů je podmíněna: ■množstvím textů, ■výstižností záhlaví, ■podobností obsahu (např. nesrovnalostmi v obsahu textu či argumentech, odlišnostmi hledisek), ■podobností či rozdílností vzhledu/struktury jednotlivých textů, ■explicitním uvedením zdroje informací.Obtížnost úkolů zaměřených na uvažování o obsahu a formě je pod-míněna: ■druhem požadovaného uvažování (od nejméně obtížného po nejobtížnější: propojování, vysvětlování a porovnávání, vyja-dřování domněnek a posuzování), ■povahou předpokládaných předchozích znalostí (např. úkol je obtížnější, pokud čtenář potřebuje úzce zaměřené, specializo-vané znalosti, než když staví na obecných a běžných znalos-tech), ■mírou abstrakce a délkou textu, ■požadovanou hloubkou porozumění textu.V úkolech zaměřených na hodnocení kvality a důvěryhodnosti lze kva-litu a důvěryhodnost zdroje ovlivnit: ■více či méně explicitním použitím textových signálů, které na-značují, z jak důvěryhodného zdroje text pochází.Obtížnost úkolů zaměřených na syntetizování, ověřování informací a zpracování rozporů v souboru textů je podmíněna: ■množstvím textů, ■podobností obsahu (např. nesrovnalostmi v obsahu textu či argumentech), ■podobností či rozdílností vzhledu/struktury jednotlivých textů, ■explicitním uvedením zdroje informací, ■mírou důvěryhodnosti zdroje.