Inspirace pro rozvoj gramotností PISA131 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018 ■Transakce – typ textu, jehož účelem je dosažení určitého, v textu zmíněného cíle, např. vyříze-ní žádosti, zorganizování schůzky či udržování kontaktu s kamarádem. Příkladem může být dopis, e-mailová zpráva nebo textová zpráva.V testu PISA 2018 bylo využito několika úloh z předchozích šetření PISA, aby bylo možné měřit vývoj čtenářské gra-motnosti v čase. Úlohy z předchozích cyklů obsahovaly pouze samostatné texty, nové úlohy se zaměřovaly ve zvýšené míře také na práci se soubory textů.1.1.5 Formát odpovědíKromě klasických otázek s výběrem odpovědi a otevřených otázek s tvorbou odpovědi byly v roce 2018 zařazeny otázky, které umožňují odpověď zvýrazněním důležitého úseku nebo slova v textu a přetahováním části textu pomocí myši (viz např. kapitola 2).TABULKA 1.1 | Přibližné zastoupení testových otázek vzhledem ke sledovaným čtenářským procesům a dvěma různým zdrojům textů v testu čtenářské gramotnosti PISA 20185 Samostatné texty 65 %Soubory textů 35 %Vyhledávání informací 25 %Vyhledávání informací v textu 15 %Vyhledání a výběr vhodného textu 10 %Porozumění 45 %Vyjádření doslovného významu 15 % Přiřazování a vyvozování závěrů 15 %Přiřazování a vyvozování závěrů 15 %Posuzování a uvažování 30 %Hodnocení kvality a důvěryhodnosti Uvažování o obsahu a formě 20 %Odhalení a zpracování rozporu 10 %1.1.6 Faktory ovlivňující obtížnost otázekOtázky v testu jsou navrženy tak, aby poskytovaly důkazy o dovednostech žáků v určitých situacích, které napodobují reálné aktivity žáků ve škole i mimo ni. Testové otázky PISA pokrývají široké spektrum obtížnosti od vyhledávání informací až po značně komplikované propojování informací z několika textů. Obtížnost jakékoli testové otázky závisí na kombinaci několika proměnných. Podle Kirsche6 a Mosenthala7 lze obtížnost úkolů ovlivňovat nastavením nároč-nosti kognitivních procesů nutných k jejich vyřešení a volbou určitých charakteristik textu. Konkrétní příklady jsou uvedeny v tabulce 1.2.5 OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I), s. 35.6 Kirsch, I. (2001). The international adult literacy survey: Understanding what was measured. Educational Testing Service, Princeton, NJ.7 Kirsch, I., Mosenthal, P. B. (1990). Exploring document literacy: Variables underlying the performance of young adults. Read-ing Research Quarterly, 25(1), s. 5–30.