Inspirace pro rozvoj gramotností PISA121 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018Posuzování a uvažování ■Hodnocení kvality a důvěryhodnosti – zhodnocení, zda je informace v textu důležitá, aktuální, přesná, objek-tivní a pravdivá atd. Čtenář musí určit a posoudit zdroj informací, posoudit obsah a formu textu (čili jakým způsobem autor prezentuje informace). ■Uvažování o obsahu a formě – zhodnocení formálních aspektů textu a způsobu, jímž autor vyjadřuje svůj záměr a/nebo názor. Otázky tohoto typu po žácích často požadují, aby využili svých zkušeností a znalostí a porovnávali či stavěli proti sobě různé perspektivy a úhly pohledu. ■Odhalení a zpracování rozporu – určení, zda jsou uvedené texty v souladu nebo v rozporu. Když se jedná o texty, které si odporují, musí být čtenář schopen najít způsob, jak s rozporem naložit. Například úlohy pa-třící do této kategorie mohou po žácích požadovat, aby zjistili, zda dva autoři sdílí tentýž názor na podstatu problému, nebo aby identifikovali postoj každého z nich. V jiných případech mohou posoudit věrohodnost jednotlivých zdrojů a prokázat, že upřednostňují věrohodné zdroje před méně věrohodnými.1.1.4 TextyTexty mohu být klasifikovány na základě čtyř různých kritérií popsaných v koncepčním rámci. Jsou jimi: zdroj, struk-tura textu a navigace, formát textu a typ textu. Různé druhy textu jsou stručně popsány níže.Zdroj ■Samostatný text – má jednoho autora či skupinu autorů, byl napsán či publikován v určitou dobu a má jeden název. ■Soubor textů – texty mají různé autory, byly publikovány v různých časech nebo mají různé názvy.Struktura textu a navigace ■Statické texty – mají jednoduchou strukturu a navigační nástroje se v nich vyskytují jen zřídka; typickým příkladem je jedna či několik stránek textu, které následují po sobě. ■Dynamické texty – mají složitější, nelineární strukturu a navigační nástroje se v nich objevují častěji.Formát textu ■Souvislé texty – jsou tvořeny větami, které jsou rozčleněny do odstavců. ■Nesouvislé texty – jsou tvořeny seznamy nebo takovými útvary, jako jsou tabulky, grafy, diagramy, reklamy, jízdní řády, katalogy, rejstříky, formuláře atd. ■Smíšené texty – obsahují jak souvislé, tak nesouvislé prvky.Typ textu ■Popis – typ textu, který podává informace např. o vlastnostech předmětů v prostoru, jejich umístění, vztazích mezi nimi. Typickými otázkami, na které nabízí odpověď, jsou otázky uvozené slovy „co“ a „jaký“. Příkladem popisu může být popis místa v cestopisu, výňatek z katalogu nebo popis funkce určitého zařízení v technickém manuálu. Souvislý text je často doplněn schématem nebo ilustrací. ■Vyprávění – typ textu, který podává informace o průběhu událostí v čase. Ve vyprávění lze obvykle nalézt odpovědi na otázky „kdy“ nebo „v jakém pořadí“. Příkladem může být výzkumná zpráva, novinová zpráva, román, životopis, krátká povídka nebo divadelní hra. ■Výklad – typ textu, který vysvětluje vzájemné vztahy mezi prvky tvořícími smysluplný celek a často podává odpověď na otázku „jak“. Příkladem může být odborná esej, obrázek představující model paměti, graf popu-lačních trendů nebo heslo v internetové encyklopedii. ■Argumentace – typ textu, který se zaměřuje na vztah mezi pojmy či výroky. Argumentační texty často odpo-vídají na otázku „proč“. Důležitou podkategorií argumentačních textů jsou přesvědčovací a názorové texty, které vyjadřují názory a stanoviska autora. Jako příklady lze uvést dopis vydavateli, reklamu na plakátu, pří-spěvek v internetovém diskuzním fóru nebo recenzi knihy či filmu. ■Instrukce – typ textu, který obsahuje pokyny. Příkladem může být kuchařský recept, diagram zobrazující po-stup při poskytování první pomoci nebo manuál k počítačovému programu.