Inspirace pro rozvoj gramotností PISA111 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018Zdatní čtenáři znají a používají strategie, díky nimž dokážou pracovat s textem za konkrétním účelem. Takoví čtenáři např. poznají, kdy je vhodné text pouze rychle prolétnout a kdy je naopak třeba ho důkladně prostudovat. Informace o čtenářských strategiích, které jsou důležité pro hodnocení kvality a důvěryhodnosti textu a uplatňují se především při čtení elektronických textů, byly v šetření PISA 2018 zjišťovány prostřednictvím dotazníkového šetření.1.1.1 Definice čtenářské gramotnosti PISA 2018PISA testuje čtenářskou gramotnost, kterou nechápe pouze jako schopnost nahlas přečíst či dekódovat text, ale též po-rozumět gramatice i složitějším syntaktickým strukturám a propojit význam textu s vlastními znalostmi o světě. Mělo by se jednat o „aktivní, účelné a funkční uplatnění čtení v různých situacích a za různými účely“, které umožní žákům ve čtení obstát jak v dalším vzdělávání, tak v zaměstnání a ve společnosti. Definice čtenářské gramotnosti pro šetření 3v roce 2018 byla aktualizována tak, aby odrážela společenské změny posledních let:Čtenářská gramotnost je schopnost porozumět textu, přemýšlet o něm, posuzovat ho, zabývat se jím a používat ho k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k účasti ve společnosti. V definici se nově mluví o „posuzování textu“. Odráží to současnou situaci, kdy se při čtení v online prostředí po čtená-ři ve větší míře vyžaduje, aby se v textech zaměřoval na věrohodnost jednotlivých argumentů, na úhel pohledu autorů nebo vhodnost textu pro zamýšlený účel. Dále se oproti předchozímu cyklu v definici již nehovoří o „psaných textech“, ale pouze o „textech“, což reflektuje již zmíněný posun od čtení tištěného k digitálnímu.1.1.2 Hodnocení čtenářské gramotnostiČtenářská gramotnost žáků je posuzována s ohledem na následující tři prvky: materiály předložené žákům ke čtení (texty), kognitivní činnosti, které vykonávají při práci s textem (čtenářské procesy) a modelové situace, v nichž se žáci zabývají texty za konkrétním účelem (scénáře). Pro účely hodnocení čtenářské gramotnosti musí být různé procesy, texty a scénáře zastoupeny v testových úkolech tak, aby byly zastoupeny všechny v nich vymezené kategorie a bylo tak zajištěno široké pokrytí hodnocené oblasti. V následující části kapitoly jsou postupně vyjmenovány a popsány všechny čtenářské procesy, texty a scénáře používané při hodnocení čtenářské gramotnosti PISA 2018.41.1.3 Čtenářské procesyŘádné porozumění čtenému textu vyžaduje, aby čtenář uplatňoval celou řadu různých dovedností, ať už se jedná o čte-ní jednoho textu či zpracovávání a propojování informací z více textů najednou. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti PISA pro rok 2018 definuje několik čtenářských procesů různé obtížnosti. Každý z těchto kognitivních procesů přísluší do jedné ze tří kategorií, které byly použity při finálním škálování dat získaných v hlavním sběru v roce 2018. Jsou to kategorie: Vyhledávání informací, Porozumění a Posuzování a uvažování. Příslušné čtenářské procesy jsou stručně popsány níže. Procentuální zastoupení jednotlivých čtenářských procesů v testu PISA uvádí tabulka 1.1.Vyhledávání informací ■Vyhledávání informací v textu – tzv. „skenování“, při němž oči putují textem, aby našly konkrétní informaci. Ta bývá tvořena jedním či několika slovy, slovními spojeními nebo číselnými hodnotami. ■Vyhledání a výběr vhodného textu – vyhledávání informací v souboru textů. Čtenář musí rozhodnout, který z dostupných textů nejlépe splňuje požadavky úkolu.Porozumění ■Doslovné porozumění – pochopení doslovného významu vět nebo krátkých pasáží textu. Většinou se jedná o spárování informace z otázky s obdobně vyjádřenými informacemi v textu. ■Propojování a vyvozování závěrů – vytvoření ucelené představy o obsahu textu propojováním informací z jed-notlivých vět či celých pasáží textu. Úkoly po žácích požadují, aby formulovali hlavní myšlenku textu, vytvo-řili jeho shrnutí nebo navrhli vhodný název určité pasáže. ■Propojování a vyvozování závěrů z více různých zdrojů – propojování informací, které se nacházejí ve dvou nebo více textech.3 Mezinárodní šetření PISA 2018: Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. (2019). Česká školní inspekce, Praha, s. 10. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Metodika-setreni/Koncepcni-ramec-PISA--2018-ctenarska-gramotnost.4 Tamtéž.