Inspirace pro rozvoj gramotností PISA6JAK ČÍST PUBLIKACITato publikace si klade za cíl využít metodiku šetření PISA a uvolněné úlohy ze čtenářské, matematické a přírodověd-né oblasti jako zdroj inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti v mezipředmětovém kontextu. Ke spolupráci byli při-zváni vybraní učitelé, kteří se podílejí na vytváření a využívání přenositelných inovativních metod výuky a na podpoře spolupráce mezi učiteli. Ve svých příspěvcích sdílejí zajímavé zkušenosti s rozvojem čtenářské gramotnosti ve výuce matematiky a dalších přírodovědných oborů.První kapitola nejdříve stručně představuje šetření PISA, poukazuje na hlavní změny v oblasti čtení, které souvi-sí s aktuálním společenským vývojem, a následně poskytuje podrobnější pohled na pojetí čtenářské gramotnosti v projektu PISA. Seznamuje čtenáře s koncepcí šetření a detailněji vysvětluje přístupy k hodnocení čtenářských dovedností, klíčové znaky testových úloh PISA 2018 a faktory ovlivňující obtížnost testových otázek. Kapitola se dále zaměřuje na význam čtenářské gramotnosti v ostatních doménách šetření PISA a přináší konkrétní ukázky testových úloh z vybraných oblastí.1Druhá kapitola představuje uvolněné úlohy PISA ze čtenářské gramotnosti. Ukázky seznamují čtenáře s novými prvky elektronického testování a poskytují podrobný rozbor jednotlivých otázek uvolněných úloh. Přináší informace o tom, co každá otázka testuje, jak by měl žák při jejím řešení postupovat a do jaké úrovně obtížnosti byla zařazena. U otevřených otázek, které od žáka vyžadují formulaci odpovědi vlastními slovy, jsou připojena pravidla vyhodnoco-vání s konkrétními ukázkami odpovědí. Poslední část kapitoly obsahuje ukázky testu plynulého čtení, jenž prostřed-nictvím jednoduchých vět sleduje, jak snadno a efektivně dovedou žáci číst s porozuměním.Třetí kapitola je věnována gradovaným úlohám. Autoři kapitoly Jana Hanušová a vítěz Global Teacher Prize 2019 Tomáš Chrobák prezentují výukový i diagnostický potenciál úloh s postupně se zvyšující náročností. Poskytují kon-krétní ukázky úloh s poznatky ze své pedagogické praxe včetně zpětné vazby ze strany kantorů i žáků. V neposlední řadě poukazují též na propojení matematické a čtenářské gramotnosti a s využitím gradovaných úloh přináší náměty na činnosti podporující rozvoj čtenářských dovedností v hodinách matematiky.Čtvrtá kapitola přibližuje možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti v rámci přírodovědných předmětů. Držitelka druhého místa Global Teacher Prize 2019 Monika Olšáková v ní referuje o nárocích, jež tato ambice klade na učitele, zamýšlí se nad významem rozvoje čtenářství v přírodovědných předmětech a objasňuje, jak může čtenářský cíl při-spívat k naplnění cíle oborového. Poukazuje též na důležitá kritéria výběru vhodného výukového textu a na ukázkách práce s různými typy odborných textů (včetně pracovního listu) přibližuje postup výuky. Vítěz Global Teacher Prize 2020 Václav Fiala pak čtenáře uvádí do tématu badatelsky orientované výuky a z pozice učitele chemie, přírodopisu a přírodovědy popisuje své zkušenosti s využitím beletristických textů za účelem naplnění oborového cíle. Posky-tuje ukázku textu včetně návrhů badatelských aktivit pro první i druhý stupeň základní školy včetně ukázek práce žáků a popisu průběhu výuky. Závěrem kapitoly prezentuje celoškolní projekt, v němž všichni žáci v rámci různých předmětů pracovali s jednou knihou.Pátá kapitola se zabývá čtenářskou gramotností a jejím rozvojem na různých typech středních škol. Tato část pub-likace vznikla díky iniciativě a odborné pomoci Dany Pražákové, ve spolupráci s Veronikou Fiedlerovou. Pojednává o roli středních škol v rozvoji čtenářské gramotnosti, přibližuje, jaké úrovně čtenářské gramotnosti dosahují žáci SOŠ v mezinárodních šetřeních, a poskytuje doporučení k rozvoji žáků s nízkou úrovní čtenářské gramotnosti. Ka-pitola je doplněna praktickou ukázkou práce s odborným textem ve výuce, kterou zpracovala Petra Hlawatschke, vyučující českého jazyka na SOŠ v Liberci.Příloha 1 obsahuje podrobný popis jednotlivých úrovní čtenářské gramotnosti PISA 2018, jež přesně vymezují stupeň zvládnutí určitého čtenářského postupu.V příloze 2 je uvedeno pojetí oblasti přírodovědné gramotnosti v PISA 2015.Příloha 3 přibližuje podrobný popis jednotlivých úrovní přírodovědné gramotnosti PISA 2015.Příloha 4 je věnována pojetí matematické gramotnosti v PISA 2012.V příloze 5 je přiblížen popis jednotlivých úrovní matematické gramotnosti PISA 2012.Příloha 6 zahrnuje další uvolněné úlohy ze čtenářské gramotnosti, které byly použity v pilotním šetření PISA 2018. Ukázky jsou doplněny podrobným rozborem jednotlivých testových otázek s informacemi o jejich vyhodnocování.1 Uvolněné testové úlohy PISA jsou dostupné ve veřejné databance testů, která je součástí inspekčního systému elektronického testování InspIS SET (https://set.csicr.cz).