Inspirace pro rozvoj gramotností PISA5ÚVODNÍ SLOVO ÚSTŘEDNÍHO ŠKOLNÍHO INSPEKTORAMezinárodní šetření PISA pořádané Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) se od roku 2000 snaží pravidelně zjišťovat, jak si patnáctiletí žáci vedou ve třech hlavních oblastech, kterými jsou čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost. Šetření PISA probíhá každé tři roky a jedna ze zmíněných gramotností je hlavní testovanou oblastí jednou za devět let. V prvním cyklu PISA byla hlavní doménou čtenářská gramotnost a stejně tak tomu bylo v letech 2009 a 2018. Nejnovější zjištění PISA z cyklu 2018 potvrdila klíčovou roli právě čtenářské gramotnosti. Jedná se o oblast, která je pro každého člověka důležitá sama o sobě, ať již při vzdělávání, ve volném čase, v pracovním prostředí. Zároveň je ale čtenářská gramotnost významným předpokladem úspěšného zvládání celé řady dalších oblastí.Velmi potřebné je proto při výuce vnímat čtenářskou gramotnost jako oblast, která má silný mezipředmětový charakter a potenciál k rozvoji nejen v hodinách českého jazyka a literatury.V rámci předložené publikace je proto věnována pozornost jak inspiraci k rozvíjení samotné oblasti čtenářské gramot-nosti, tak i nabídce konkrétních inspirací pro rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách matematiky, přírodovědných předmětů nebo odborných středoškolských předmětů. Mgr. Tomáš Zatloukal, MBA, LL.M. ústřední školní inspektor