Inspirace pro rozvoj gramotností PISA33.1.7 PŘÍBĚH ZE TŘÍDY .............................................................................................................................753.2 ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V MATEMATICE ....................................................................................763.2.1 GRADOVANÉ ÚLOHY PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V MATEMATICE ...773.2.2 NÁMĚTY ČINNOSTÍ PODPORUJÍCÍCH ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V HODINÁCH MATEMATIKY ..........................................................................................................843.2.2.1 Převyprávění ................................................................................................................................843.2.2.2 Strategie hledání klíčových slov a shrnutí textu ..........................................................................873.2.2.3 Čtení nelineárních textů – grafy ...................................................................................................883.2.3 BLOOMOVA TAXONOMIE A GRADOVANÉ ÚLOHY .................................................................903.2.4 SHRNUTÍ ...............................................................................................................................................914 INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ ����������������������������������������������������������������������������������������������������������������944.1 PŘÍRODOVĚDNÁ A ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST: PROLNUTÍ A DOPAD NA UČENÍ ŽÁKA ...944.2 NÁROKY NA UČITELE PŘÍRODNÍCH VĚD, KTERÝ CHCE ROZVÍJET OBĚ GRAMOTNOSTI .954.3 JAK ČTENÁŘSKÝ CÍL NAPLŇUJE OBOROVÝ CÍL + UKÁZKA LEKCE .........................................964.4 PROČ JE DŮLEŽITÉ ROZVÍJET ČTENÁŘSTVÍ V PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTECH ............964.5 ZNAKY A ZDROJE DOBRÉHO TEXTU VE VÝUCE ..............................................................................974.6 PRÁCE S ODBORNÝM TEXTEM A UKÁZKY NÁCVIKU S RŮZNÝMI TYPY TEXTŮ ..................984.6.1 TEXTY SOUVISLÉ – LINEÁRNÍ ......................................................................................................984.6.2 TEXTY NELINEÁRNÍ – OBRÁZKY, MAPY, TABULKY, GRAFY ............................................1004.7 UKÁZKA PRÁCE SE SOUBOREM TEXTŮ ............................................................................................1014.8 BADATELSTVÍ ............................................................................................................................................1084.9 PRÁCE S BELETRISTICKÝM TEXTEM V ODBORNÉM PŘEDMĚTU ............................................1094.9.1 BADATELSKÁ AKTIVITA PRO 1. STUPEŇ .................................................................................1114.9.2 BADATELSKÉ AKTIVITY PRO 2. STUPEŇ .................................................................................1134.10 PROJEKT – O RACKOVI A KOČCE, KTERÁ HO NAUČILA LÉTAT .................................................1144.11 SHRNUTÍ .......................................................................................................................................................1155 ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHO ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ ���������������������������������1185.1 KONTEXT ROZVOJE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ STŘEDNÍCH ŠKOL .......................1185.2 ROLE ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL V ROZVOJI ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI .........1185.3 ÚROVNĚ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOL ................1195.4 ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST JAKO SOUČÁST VÝUKY STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOL ..1195.5 DOPORUČENÍ K ROZVOJI ŽÁKŮ S NÍZKOU ÚROVNÍ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI NA STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOLÁCH ..........................................................................................1205.5.1 INSPIRACE PRO PŘIZPŮSOBENÍ VÝUKOVÝCH METOD A OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ GRAMOTNOSTNÍ ÚROVNI ŽÁKŮ ...................................................................120Doporučení 1: Motivace žáků k četbě .....................................................................................................121Doporučení 2: Aktivizace žáků ve výuce .................................................................................................121