Inspirace pro rozvoj gramotností PISA2OBSAHÚVODNÍ SLOVO ÚSTŘEDNÍHO ŠKOLNÍHO INSPEKTORA �����������������������������������������������������������������������5JAK ČÍST PUBLIKACI ���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������61 ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018 �����������������������������������������������������������������������������101.1 POJETÍ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V PISA ......................................................................................101.1.1 DEFINICE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI PISA 2018 .................................................................111.1.2 HODNOCENÍ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ..............................................................................111.1.3 ČTENÁŘSKÉ PROCESY ....................................................................................................................111.1.4 TEXTY ...................................................................................................................................................121.1.5 FORMÁT ODPOVĚDÍ .........................................................................................................................131.1.6 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ OBTÍŽNOST OTÁZEK ........................................................................131.1.7 SCÉNÁŘE ..............................................................................................................................................151.1.8 ÚKOLY ...................................................................................................................................................151.1.9 PLYNULÉ ČTENÍ .................................................................................................................................151.1.10 METAKOGNICE ..................................................................................................................................161.1.11 ÚLOHY UVOLNĚNÉ KE ZVEŘEJNĚNÍ .........................................................................................161.2 ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V OSTATNÍCH DOMÉNÁCH ŠETŘENÍ PISA ..................................161.2.1 ÚLOHY Z PŘÍRODOVĚDNÉ GRAMOTNOSTI .............................................................................161.2.1.1 Migrace ptáků ..............................................................................................................................171.2.1.2 Nízkoenergetický dům .................................................................................................................211.2.2 ÚLOHY Z MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ................................................................................261.2.2.1 Které auto si vybrat? ....................................................................................................................271.2.2.2 Větrná energie ..............................................................................................................................292 UVOLNĚNÉ ÚLOHY PISA ZE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ������������������������������������������������������������342.1 BEZPEČNOST MOBILNÍCH TELEFONŮ .................................................................................................352.2 ÚLOHA VELIKONOČNÍ OSTROV .............................................................................................................392.3 PLYNULÉ ČTENÍ ..........................................................................................................................................503 INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKY ������603.1 GRADOVANÉ ÚLOHY .................................................................................................................................603.1.1 CO JSOU GRADOVANÉ ÚLOHY .....................................................................................................603.1.2 CO PŘINÁŠEJÍ GRADOVANÉ ÚLOHY ...........................................................................................603.1.3 CO JSOU PARAMETRY GRADACE ...............................................................................................613.1.4 PROČ GRADOVANÉ ÚLOHY ZAŘAZOVAT DO VÝUKY ...........................................................633.1.5 JAK GRADOVANÉ ÚLOHY POUŽÍVAT .........................................................................................633.1.5.1 Gradované úlohy nahrazují výklad, vedou k objevům ................................................................633.1.5.2 Gradované úlohy jako nástroj diagnostiky ..................................................................................693.1.6 NÁZORY UČITELŮ, KTEŘÍ GRADOVANÉ ÚLOHY VYUŽÍVAJÍ .............................................72