23 Specifikace opatření Metriky naplnění MK2-1a: Podíl zpracovaných inspekčních zpráv, které obsahují prvky formativního hodnocení a argumentací podložených závěrů (v %). MK2-1b: Počet zpracovaných příkladů inspirativní a nevhodné praxe škol. Odpovědnost a nároky na zdroje Odpovědnost za naplňování záměrů opatření a potřebné nároky na zdroje budou formulovány v implementační části Koncepčních záměrů ČŠI 2021 2030. –Opatření 2.2: Další zvyšování metodické kvality zpracování výstupů z plnění úkolů inspekční činnosti Opatření 2.2 navazuje na zvyšování kvality metodického zpracování výstupů z plnění úkolů inspekční činnosti v období 2014–2020, kdy v nich byly stále častěji aplikovány pokročilé metody hodnocení dat a informací poskytující lépe podložené závěry. Záměrem opatření 2.2 je i v období 2021–2030 sledovat tento trend a dále zvyšovat metodickou kvalitu zpracování výstupů z plnění úkolů inspekční činnosti. Typové aktivity v tomto ohledu především zahrnují 11využívání pokročilých metod pro: vyhodnocení šetření ověřujících vzdělávací výsledky v regionálním školství; hodnocení dopadů opatření vzdělávacích strategií (např. klíčové aktivity Strategie vzdělávací politiky 2030+); analýzy kauzálních vztahů mezi proměnnými; časové analýzy, v ideálním případě sledující také studijní dráhy žáků; přičemž je však potřeba zohlednit rovněž omezení daná časovým rámcem zpracování výstupů. Záměrem opatření 2.2 je správně aplikovat kvalitativní metody zpracování dat a informací (např. formulace příkladů inspirativní praxe v opatření 2.1). Takto je záměrem opatření 2.2 rovněž uchopit výhody společného využití jak kvantitativních, tak kvalitativních metodických přístupů k hodnocení dat a informací při zpracování výstupů z plnění úkolů inspekční činnosti. Specifikace opatření Typové aktivity 1. Využívání pokročilých metod pro vyhodnocení šetření ověřujících vzdělávací výsledky v regionálním školství. 2. Využívání pokročilých metod pro hodnocení dopadů opatření vzdělávacích strategií. 3. Využívání pokročilých metod pro analýzy kauzálních vztahů mezi proměnnými. 4. Využívání pokročilých metod pro časové analýzy. 5. Využívání kvalitativních metod pro zpracování příkladů inspirativní praxe. Časový rámec Průběžně po dobu platnosti Koncepčních záměrů 2021 2030. – 11 Za tímto účelem budou vhodně využity metodické postupy navržené v rámci řešení souvisejících projektů se (spolu)účastí ČŠI, především Komplexní systém hodnocení (OP VVV), a dále pak Diagnostika příčin neúspěchu žáků při řešení úloh z matematiky a návrh opatření k jejich odstranění (TA ČR), Metodika vyhodnocení výsledků ověřovacího testování v počátečním vzdělávání a její aplikace v modelových případových studiích (TA ČR) a další (viz rozvojové úkoly v plánech hlavních úkolů ČŠI).