21 Opatření 1.5: Posilování vnitřní provázanosti informační základny ČŠI a provázanosti informační základny ČŠI s daty a informacemi externími Opatření 1.5 přispívá k naplňování záměru cíle 1 posilováním vnitřní provázanosti informační základny ČŠI. Takto je záměrem opatření 1.5 utvářet konzistentní informační rámce, jejichž propojení je založeno na různých atributech informací, jako jsou: atribut jedinečných identifikátorů školy s prověřením možností využití identifikátorů na úrovni žáka; atribut jedinečných identifikátorů územních jednotek; atribut času; atribut věcného obsahu dat; atribut otázky formulářů (např. společné otázky formulářů pro hodnocení gramotností). Vedle posilování vnitřní provázanosti informační základny ČŠI je záměrem opatření 1.5 posilovat rovněž provázanost dat ČŠI s externími daty a informacemi (např. datová a informační základna MŠMT pro regionální školství včetně školského rejstříku; data MPSV o zaměstnanosti absolventů škol; územně založená data ze Sčítání lidu, domů a bytů v roce 2021; data školních matrik). Takto utvářená vnitřní a vnější provázanost informační základny ČŠI zvyšuje efektivnost jednak inspekční činnosti ve školách (šíře vstupních informací o škole) a jednak analýz, které jsou zaměřeny na hodnocení specifik (nejen) vzhledem k výše uvedeným atributům (např. identifikace škol s horšími charakteristikami průběhu, podmínek a výsledků vzdělávání; krajská specifika vzdělávacích systémů; specifika škol v sociálně znevýhodněných lokalitách; časově založené analýzy regionálního školství; realizované průzkumy veřejného mínění a další). Posilována může být také robustnost závěrů analýz (např. hodnocení vyššího počtu relevantních ukazatelů). Posilování vnitřní provázanosti dat ČŠI může mít také pozitivní dopad na identifikaci duplicitních ukazatelů (viz opatření 1.1) a obecně na zjednodušení struktury informací. Zdůrazněme, že opatření 1.5 má významný rozměr vztahující se k využití ICT technologií pro získávání, správu, analýzu a prezentaci dat, a to také prostřednictvím vytváření široké nabídky reportů o školách pro inspekční činnost, stejně jako prostřednictvím rozvíjení integrujících rozhraní inspekčního informačního systému InspIS s dalšími informačními systémy (např. rezortní informační systém MŠMT, informační systémy škol a další). Specifikace opatření Typové aktivity 1. Utváření informační základny propojující interní a externí zdroje informací na bázi společného atributu (identifikátoru). 2. Sdílení informační základny zaměstnanci (např. společná úložiště ČŠI). Pozn.: Relevantní aktivity zahrnují také utváření dalších funkcionalit inspekčního informačního systému InspIS, a to včetně tvorby reportů o školách pro využití v rámci inspekční činnosti. Specificky je tato oblast součástí opatření 4.6. Časový rámec Průběžně po dobu platnosti Koncepčních záměrů 2021 2030. –Metriky naplnění MK1-5: Prokazatelná existence informační základny, která propojuje interní a externí zdroje informací na bázi společných atributů (metrika dichotomické proměnné).