18 Tabulka č. 3: Indikativní charakteristika komponent plánu národního zjišťování 2021+ Charakteristika zjišťování Komponenta 1 Komponenta 2 Komponenta 3 Časová perioda zjišťování 4 roky 1 rok 1 rok Termín testu jaro podzim podzim Školy zapojené do zjišťování všechny 7výběrový soubor výběrový soubor Zapojené ročníky žáků 5. a 9. ročník ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií 1. a 2. stupeň ZŠ a SŠ, případně VOŠ; typicky 4. a 7. ročník ZŠ a 2. ročník SŠ ročník studia ZŠ nebo SŠ relevantní pro daný úkol Charakter testu ověřovací charakter, obsahová návaznost na výstupy RVP pro základní vzdělávání aktuální v rozhodný rok šetření ověřovací charakter, typicky obsahová vazba na výstupy RVP aktuální v rozhodný rok šetření v závislosti na povaze specifického úkolu Zaměření testu široké spektrum vzdělávacích oborů a oblastí 8gramotnost vybraná pro daný školní rok ; 9v další fázi širší zaměření testu (např. více gramotností, kompetence) témata stanovena podle specifických úkolů ČŠI ve školním roce 10Sběr doplňujících informací typicky dotazníkové šetření žáků a učitelů zaměřené na testovaný vzdělávací obsah a kontextové informace typicky dotazníkové šetření žáků a učitelů zaměřené na souvislosti rozvoje sledované gramotnosti ve výuce typicky dotazníkové šetření žáků a učitelů v závislosti na povaze specifického úkolu Důraz na zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ano ano v závislosti na povaze specifického úkolu Sběr doplňujících informací v rámci prezenční inspekční činnosti ne ano v závislosti na povaze specifického úkolu 7 Do šetření budou zapojeny všechny školy s žáky v 5. a 9. ročníku s tím, že na jedné škole budou testováni žáci buď 5., nebo 9. ročníku. 8 Každý žák bude řešit celkem tři testy. Žáci v 5. ročníku budou vždy řešit: (1) test ověřující jejich předpoklady ke studiu; (2) test z českého jazyka, nebo matematiky; (3) test z jednoho ze vzdělávacích oborů anglický jazyk, Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce, hudební výchova, nebo výtvarná výchova. Žáci v 9. ročníku budou řešit testy dvou ze tří vzdělávacích oborů český jazyk, matematika, nebo anglický jazyk, a dále pak test z jednoho z následujících vzdělávacích oborů fyzika, chemie, přírodopis, dějepis, zeměpis, výchova k občanství, výchova ke zdraví, hudební výchova a výtvarná výchova. 9 Indikativně se jedná o přírodovědnou gramotnost ve školním roce 2021/2022, čtenářskou gramotnost ve školním roce 2022/2023, matematickou gramotnost ve školním roce 2023/2024, jazykovou gramotnost ve školním roce 2024/2025 a informační gramotnost ve školním roce 2025/2026. Pětiletý interval mezi dvěma šetřeními k jedné gramotnosti utváří dostatečný časový prostor pro hodnocení střednědobých systémových změn. 10 Ve školním roce 2021/2022 bude testována finanční gramotnost žáků středních škol a vyšších odborných škol.