12 metodické semináře pro sjednocení postupů a metrik inspekční činnosti a další. V případě vnější komunikace ČŠI důsledně dbala na představení svých výstupů vůči různým skupinám, a to s využitím širokého spektra různých nástrojů (např. mediální zprávy, tiskové konference, webové stránky, tištěné publikace). Zavedeno bylo také vydávání informačního magazínu INFO ČŠI a ČŠI se stala aktivní rovněž na sociálních sítích (Facebook, Twitter). Speciální akce byly konány pro vybrané cílové skupiny, jako je představení výroční zprávy ČŠI ve školských výborech obou komor Parlamentu České republiky, informační akce organizované pro zřizovatele škol či místní akční skupiny a další. Současně byla ČŠI v období 2014–2020 aktivní v organizaci konferencí, workshopů a dalších akcí tohoto typu, a to včetně akcí mezinárodního přesahu, například v rámci aktivit Stálé mezinárodní konference inspektorátů (SICI). Aktivity vnější komunikace významně napomohly utváření obrazu ČŠI v souladu s hodnotami formulované vize. Celkově hodnocení ukazuje na významný pokrok ČŠI v naplňování všech cílů, a tím i vize Koncepčních záměrů ČŠI 2014–2020. I přes tuto skutečnost existuje řada rozvojových potřeb a příležitostí, které je žádoucí promítnout do formulace Koncepčních záměrů ČŠI 2021–2030. 2.3 Rozvojové potřeby a příležitosti pro období 2021–2030 RPP1 – Posilování kvalitativního aspektu inspekční činnosti ve školách s vazbou na vysokou profesionalitu práce inspekčních pracovníků – stanovení silných a slabých stránek školy, poskytování kvalitativní zpětné vazby s důrazem na doporučení ke zlepšení stavu či zvýšení úrovně vzdělávání, identifikace příkladů inspirativní i nevhodné praxe prostřednictvím dvousměrné (formální, případně i neformální) komunikace inspekčních pracovníků s aktéry vzdělávání, vysoká míra vnitřní konzistentnosti plnění úkolů inspekční činnosti (např. jednotný výklad metodik a postupů), posilování vzájemné důvěry ČŠI a škol kvalitou výkonu inspekční činnosti. RPP2 – Zjišťování vzdělávacích výsledků žáků realizací a dalším zvyšováním metodické kvality národních šetření (např. koncepční volba domén šetření; ročník žáků a časová perioda; kvalita výběrových souborů participujících žáků; zdůvodněná vazba úloh šetření na RVP; kvalita a počet úloh; volba metrik hodnocení a další). RPP3 – Pokračování v systematickém a detailním sledování vývoje vzdělávacího systému České republiky v mezinárodní perspektivě – realizace mezinárodních šetření na území České republiky (PISA, TIMSS, PIRLS, ICILS, TALIS). RPP4 – Revize využívaných nástrojů inspekční činnosti (např. zdůvodnění potřeby a záměru využívání otázek formulářů, volba vhodné cílové skupiny otázky apod.), zjednodušení a standardizace nástrojů a harmonizace různých typů inspekční činnosti (např. komplexní a tematická inspekční činnost) pro vytvoření širšího časového prostoru pro identifikaci příkladů inspirativní praxe během inspekční činnosti. RPP5 – Doplňování významných proměnných, které dosud nejsou v rámci inspekční činnosti zcela adekvátně sledovány (např. socioekonomické charakteristiky žáků a škol, proměnné nestability školy , případně další), a neumožňují tak optimálně posuzovat 5podmínky, průběh a výsledky vzdělávání škol mezi školami podobných charakteristik. RPP6 – Doplnění možnosti získávat informace od dalších relevantních aktérů vzdělávání v rámci inspekční činnosti (např. zákonní zástupci žáků). 5 Například časté stížnosti, interní i externí podněty, nestabilita vedení, častá obměna pedagogů.