11 šetření (např. PISA 2015 a 2018; PIRLS 2016; TIMSS 2015 a 2019 či TALIS 2018). Data z těchto šetření byla extenzivně využita v řadě situací, ke kterým mimo jiné patří sledování dlouhodobého vývoje úrovně a faktorů ovlivňujících vzdělávací výsledky žáků regionálního školství v mezinárodní perspektivě (tematické zprávy z těchto šetření), respektive využití uvolněných úloh z těchto šetření pro didaktické účely. V neposlední řadě je metodika mezinárodních šetření v řadě ohledů vnímána jako měřítko nastavení obdobně koncipovaných národních šetření ČŠI. Uvedené skutečnosti dokládají významný pokrok ČŠI v naplňování cílů 1 a 5 Koncepčních záměrů ČŠI 2014–2020. Důležitou roli v tomto směru hrála realizace dvou projektů podpořených z Evropských strukturálních a investičních fondů: (a) Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) v období 2011–2015; a (b) Komplexní systém hodnocení v období 2017–2022. V kontextu časového zasazení realizace druhého z uvedených projektů je zjevné, že řada nástrojů vyvíjených již v období 2014–2020 (např. vyvíjení metodik pro hodnocení socioekonomického zázemí žáků a škol; metody, postupy a nástroje pro hodnocení kompetencí) bude dokončena a prakticky implementována teprve po jeho skončení. ČŠI se v období 2014–2020 aktivně zapojila i do řešení dalších projektů, jako jsou projekty aplikovaného výzkumu podporované Technologickou agenturou České republiky nebo projekt podpory nastavování a rozvoje systému hodnocení kvality a efektivity vzdělávání na Ukrajině (v rámci oficiální zahraniční rozvojové pomoci poskytované Českou republikou prostřednictvím České rozvojové agentury). Významný pokrok byl v období 2014–2020 zaznamenán také v plnění záměrů cílů 2, 3 a 4. V oblasti procesů (cíl 2) byl v tomto období položen důraz na důslednou specifikaci procesů inspekční činnosti, a to primárně s využitím elektronicky podporovaných verzí procesních map / workflow. Ty explicitně definují jednak posloupnost činností jednotlivých procesů, jednak odpovědnosti za realizaci dílčích činností a jednak další požadavky kladené na procesy inspekční činnosti (např. stanovené časové lhůty, požadavky na výstupy inspekční činnosti, požadavky informování aktérů procesu a další). Standardizace procesů v prostředí inspekčního informačního systému InspIS umožňuje vedle jednoznačné specifikace postupů a odpovědností také sledovat relevantní metriky charakterizující kvalitu výkonu těchto procesů. V oblasti zkvalitňování personálních zdrojů pro inspekční činnost (cíl 3) byla v období 2014–2020 realizována řada vzdělávacích aktivit v souladu s plány vzdělávání zaměstnanců ČŠI pro daný školní rok, přičemž respektována byla klíčová role inspekčních pracovníků pro výkon inspekční činnosti přímo ve školách. Tematicky se vzdělávací aktivity zaměřily na různé oblasti relevantní pro výkon inspekční činnosti, a to jak ve vazbě na didaktické aspekty (např. didaktika vyučovaných předmětů, metodiky vzdělávání a další), tak ve vazbě na klíčové kompetence zaměstnanců ČŠI (např. digitální kompetence, komunikační kompetence, řešení konfliktů a další). ČŠI v období 2014–2020 využívala rovněž další nástroje osobního/profesního rozvoje zaměstnanců, které například zahrnují mentoring pro začínající zaměstnance, možnost stáží mezi útvary ČŠI či v jiných organizacích, nabídku materiálů k samostudiu a další. V období 2014–2020 položila ČŠI vysoký důraz také na záměr zlepšování platových podmínek zaměstnanců ČŠI tak, aby bylo alespoň sníženo znevýhodnění platového ohodnocení v ČŠI ve srovnání s platovým ohodnocením ředitelů škol a učitelů působících v regionálním školství. Konečně v oblasti komunikace (cíl 4) se ČŠI v období 2014–2020 zaměřila na zvyšování kvality vnější i vnitřní komunikace s inspekční činností související, což se významně pozitivně projevilo při potřebě on-line komunikace inspekčních pracovníků vynucené mimořádnou situací v souvislosti s pandemií nemoci covid-19 na jaře a na podzim roku 2020. Konkrétní opatření vnitřní komunikace zahrnují pravidelnou komunikaci mezi útvary (např. komunikace mezi ústředím ČŠI a krajskými inspektoráty), zajišťování zpětné vazby zaměstnanců k nastavení metodik inspekční činnosti (např. úpravy formulářů pro inspekční činnost),