9 Tabulka č. 2: Ukazatelé výkonu věcných agend ČŠI ve vybraných letech Ukazatel 2014/2015 2016/2017 2018/2019 2019/2020 Počet navštívených MŠ Počet hospitací v MŠ 829 2 629 944 5 993 935 7 733 574 4 103 Počet navštívených ZŠ Počet hospitací v ZŠ 787 8 478 867 12 205 702 12 525 551 9 488 Počet navštívených SŠ Počet hospitací v SŠ 285 3 869 306 5 477 299 7 154 208 5 440 Počet navštívených zařízení pro ZV Počet hospitací v zařízeních pro ZV 169 - 779 2 441 639 2 181 556 1 827 Počet navštívených zařízení ŠS 862 1 312 1 377 883 Počet řešených stížností 394 756 891 792 Počet účastí v konkurzních řízeních 527 528 693 716 Pozn.: MŠ – mateřská škola; ZŠ – základní škola (bez základních uměleckých škol); SŠ – střední škola; ZV – zájmové vzdělávání; ŠS – školní stravování Zdroj: výroční zprávy ČŠI pro příslušné roky Kvalita, a tím i relevance inspekční činnosti ve školách byla v období 2014–2020 dále posílena vývojem nových metodik v souladu s posunem inovovaného pojetí inspekční činnosti ve smyslu vzdělávacího auditu školy. Takto byl v rámci inspekční činnosti nově zaveden a školními inspektory, kontrolními pracovníky a dalšími zaměstnanci (dále i „inspekční pracovníci“) důsledně využíván model tzv. Kvalitní školy, přičemž nové metodiky byly připraveny také pro další oblasti inspekční činnosti ve školách (např. podoba hospitačních záznamů, dotazníky pro pedagogické pracovníky a nově i žáky), a to také pro oblasti řešené v rámci specifických úkolů nad rámec běžné inspekční činnosti. Mezi tyto oblasti patří také hodnocení rozvoje gramotností žáků, a to plně v souladu s jedním z klíčových záměrů Strategie vzdělávací politiky 2030+ proměnit vzdělávací obsah a formy vzdělávání směrem od memorování znalostí k dovednostem žáků důležité znalosti aplikovat v praktických situacích. Zdůrazněme, že řada metodik ČŠI je veřejně přístupná tak, aby mohla být sdílena všemi aktéry vzdělávání, se záměrem propojovat interní hodnocení školy s hodnocením externím na základě jednotného metodického rámce. V hodnoceném období 2014–2020 přispěl ke zvyšování kvality a relevance inspekční činnosti ve školách rovněž postupný posun jejího zaměření od formálních kontrol naplňování závaznými předpisy daných požadavků směrem k hodnocení pedagogických procesů ve smyslu vzdělávacího auditu školy. Nedílnou součástí inspekční činnosti se tak stala zjištěními podložená identifikace silných a slabých stránek škol a formulace doporučení k jejich zlepšování. Takto byl v rámci inspekční činnosti významně posílen aspekt formativního hodnocení a poskytování zpětné vazby škole, a to plně v souladu se záměrem zvyšovat relevanci inspekční činnosti. Klíčovou roli v tomto ohledu sehrála profesionalita plnění úkolů inspekčními pracovníky, stejně jako průběžné rozvíjení jejich kompetencí.