8 Východisko Interpretace východiska v kontextu inspekční činnosti V7. Podpora naplňování cílů koncepčních dokumentů MŠMT prostřednictvím posilování metodického rozměru práce ČŠI Analyzované koncepční dokumenty MŠMT zdůrazňují důležitost metodického rozměru práce ČŠI vůči různým cílovým skupinám, především pak vůči školám. ČŠI respektuje tuto potřebu prostřednictvím řady souvisejících aktivit, jako jsou utváření a sdílení metodik a modelových příkladů využitelných školami k jejich internímu hodnocení, příprava vzdělávacích materiálů a realizace vzdělávacích aktivit zejména pro ředitele a pedagogické pracovníky, a především poskytování kvalitativní zpětné vazby školám z inspekční činnosti. Obecně důležitou roli v těchto aktivitách hraje identifikace a využití příkladů inspirativní praxe. ČŠI zohledňuje v tomto ohledu pozitiva řešení založených na ICT technologiích. V8. Uchopení přínosů spolupráce ČŠI s partnery v souladu s cíli koncepčních dokumentů MŠMT Analyzované koncepční dokumenty MŠMT zmiňují přínosy spolupráce aktérů silně decentralizovaného systému regionálního školství. ČŠI respektuje tyto přínosy prostřednictvím svého aktivního zapojení v partnersky řešených projektech a jiných aktivitách (např. spolupráce v oblasti sdílení dat; spolupráce při řešení výzkumných a metodických úkolů – vývoj hodnoticích nástrojů či tvorba modelových ŠVP; spolupráce s tzv. „středním článkem podpory“), a to včetně aktivit, které jsou založeny na benchmarkingu, případně benchlearningu. 2.2 Koncepční záměry ČŠI 2014–2020 V Koncepčních záměrech ČŠI 2014–2020 byla formulována vize ČŠI jako kompetentní a důvěryhodné instituce, která prostřednictvím sběru a vyhodnocování dat poskytuje spolehlivé informace o stavu vzdělávání v České republice, poskytuje kvalitní zpětnou vazbu školám, zřizovatelům, rodičům i veřejnosti, a tím se zároveň podílí na zvyšování kvality vzdělávání. 4Vedle vlastní vize bylo v Koncepčních záměrech ČŠI 2014–2020 stanoveno pět cílů pro naplňování vize: Cíl 1: Zaměření na zvyšování kvality a relevance inspekční činnosti Cíl 2: Zkvalitňování procesů uvnitř ČŠI Cíl 3: Zkvalitňování lidských kapacit Cíl 4: Zkvalitňování komunikace Cíl 5: Využívání výsledků mezinárodní spolupráce 2.2.1 Hodnocení naplňování vize a cílů – shrnutí hlavních skutečností Při naplňování cíle 1 postupovala ČŠI v celém období 2014–2020 v souladu s plánem hlavních úkolů ČŠI na daný školní rok. Pro cíl zaměřený na zvyšování kvality a relevance inspekční činnosti jsou důležité především následující skutečnosti: Počet realizovaných výkonů dílčích agend inspekční činnosti ve školách vykazoval v období 2014–2020 rostoucí trend s výjimkou specifického školního roku 2019/2020, který byl ovlivněn dopady pandemie nemoci covid-19 (viz tabulka č. 2). Takový vývoj umožnil zvyšovat kvalitu a relevanci výpovědí ČŠI prostřednictvím jejich formulace založené na robustnějším informačním rámci a s možností lepšího zacílení hodnocení na různé kontextové ukazatele vyžadující dostatečnou velikost datových souborů pro formulaci relevantních závěrů. 4 Vedle toho vize ČŠI zdůraznila význam hodnot: (a) důvěra v úsilí škol poskytovat co nejkvalitnější vzdělávání dětí a žáků, vzájemný respekt; (b) věrohodnost a spolehlivost informací; (c) transparentnost, nestrannost a objektivita.