7 Východisko Interpretace východiska v kontextu inspekční činnosti V3. Rozvíjení metodik inspekční činnosti pro sledování nerovností ve vzdělávání v souladu s cíli a opatřeními koncepčních dokumentů MŠMT Analyzované koncepční dokumenty MŠMT kladou důraz na nerovnosti ve vzdělávání v regionálním školství (např. rozdíly vzhledem k druhu a typu školy, školy s vyšší koncentrací žáků s horšími vzdělávacími výsledky, školy s vyšším počtem dětí vyžadujících podpůrná opatření v předškolním vzdělávání, socioekonomické znevýhodnění, územní rozdíly). ČŠI jako národní hodnoticí autorita v segmentu regionálního školství dále rozvíjí své metodiky inspekční činnosti tak, aby bylo možné efektivněji sledovat a hodnotit vývoj nerovností ve vzdělávání. V4. Konsolidace dat a informací z inspekční činnosti a snižování administrativní zátěže škol v souladu s cíli a opatřeními koncepčních dokumentů MŠMT Analyzované koncepční dokumenty MŠMT uvádějí mezi důležitými záměry v oblasti regionálního školství propojování souborů existujících dat, přičemž za jeden z významných rozvojových problémů označují také vysokou administrativní zátěž ředitelů a učitelů škol. ČŠI reflektuje tuto potřebu jednak revizí využívaných nástrojů inspekční činnosti s cílem jejich zjednodušení při zachování rozsahu potřebných informací, jednak vhodným spojením různých typů realizovaných šetření (např. komplexní a tematická inspekční činnost) a jednak konsolidací informační základny tak, aby bylo dále posilováno jejich propojení v různých dimenzích hodnocení (věcné, časové, prostorové hledisko). V5. Ověřování výsledků vzdělávání žáků v rámci národních a mezinárodních šetření ČŠI ověřujících dosaženou úroveň vzdělávacích výsledků žáků v souladu s cíli a opatřeními koncepčních dokumentů MŠMT Analyzované koncepční dokumenty MŠMT uvádějí obecnou potřebu pravidelně zjišťovat vzdělávací výsledky žáků, a to včetně mezinárodní dimenze srovnání. Vedle toho je formulován důležitý záměr v oblasti regionálního školství v podobě revize RVP, která především povede k rozlišení tzv. jádrového a rozvíjejícího učiva a ke stanovení jádrových a rozvíjejících očekávaných výstupů vzdělávání, a to se zdůrazněním konceptu kompetencí a gramotností. Souvisejícím cílem analyzovaných koncepčních dokumentů MŠMT je ověřovat očekávané výstupy v uzlových bodech základního vzdělávání a rovněž posilovat hodnocení kompetencí v předškolním vzdělávání. ČŠI jako realizátor národních a mezinárodních šetření ověřujících dosaženou úroveň vzdělávacích výsledků žáků základních a středních škol (případně studentů vyšších odborných škol) reflektuje tuto skutečnost koncepčními úpravami svých šetření, a to při respektování omezení, která jsou dána možnostmi inspekčního systému elektronického testování InspIS SET. Plánované úpravy jsou spojeny především s provázáním národních hodnoticích nástrojů s očekávanými výstupy RVP, se zaměřením národních šetření na klíčové oblasti vzdělávání a kompetence, s preferencí hodnocení dovedností před memorovanými znalostmi a s dalším metodickým rozvíjením realizace národních šetření. V6. Posilování formativních prvků hodnocení a analýzy slabých stránek, příčin, souvislostí a možností zlepšení v souladu s cíli a opatřeními koncepčních dokumentů MŠMT Analyzované koncepční dokumenty MŠMT spatřují významnou rozvojovou příležitost ve dvou dílčích aspektech hodnocení: posilování formativních prvků hodnocení (zpětná vazba školám v rámci propojování interního a externího hodnocení školy, vzdělávací audit silných a slabých stránek škol, návrhy a doporučení ke zlepšení); analýzy dat s cílem identifikovat slabá místa, příčiny, souvislosti i možnosti ke zlepšení. ČŠI reflektuje tuto příležitost prostřednictvím důrazu kladeného na formativní prvky hodnocení, a to jak v rovině zpracovávaných výstupů (např. inspekční zprávy, reporty poskytované školám, tematické zprávy), tak v rovině komunikace s aktéry vzdělávání. Při zpracování výstupů zároveň ČŠI klade důraz na podloženou argumentaci, která je založena na identifikaci silných a slabých stránek, širších souvislostí a možností zlepšení.