6 2 Východiska zpracování Koncepčních záměrů ČŠI 2021–2030 Formulace Koncepčních záměrů ČŠI 2021–2030 je založena na: východiscích zpracování vyplývajících z nastavení strategických cílů a strategických linií Strategie vzdělávací politiky 2030+, respektive z vytyčení klíčových strategických cílů a dalších cílů Dlouhodobého záměru vzdělávání 2019–2023 ; 3 posouzení naplňování Koncepčních záměrů ČŠI 2014–2020 s následnou identifikací rozvojových příležitostí a potřeb inspekční činnosti. 2.1 Strategie vzdělávací politiky 2030+ a Dlouhodobý záměr 2019–2023 Nastavení strategických cílů a strategických linií Strategie vzdělávací politiky 2030+, respektive Strategických a dalších cílů Dlouhodobého záměru 2019–2023, utváří významná východiska také pro formulaci Koncepčních záměrů ČŠI 2021–2030 (viz tabulka č. 1 pro přehled těchto východisek). Podle školského zákona ČŠI v rámci plnění úkolů inspekční činnosti zejména: získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“), stejně jako o činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku (pro zjednodušení je v dalším textu využíván souhrnně pojem „škola“); zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání; sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy; přičemž právě tyto oblasti jsou Strategií vzdělávací politiky 2030+ a Dlouhodobým záměrem 2019–2023 podrobněji rozvedeny, a ovlivňují tak podobu východisek zpracování Koncepčních záměrů ČŠI 2021–2030. Tabulka č. 1: Východiska zpracování Koncepčních záměrů ČŠI 2021 2030 z obsahové analýzy Strategie –vzdělávací politiky 2030+ a Dlouhodobého záměru 2019 2023 –Východisko Interpretace východiska v kontextu inspekční činnosti V1. Formulované cíle a opatření koncepčních dokumentů MŠMT jako obsahový rámec inspekční činnosti Analyzované koncepční dokumenty MŠMT uvádí hlavní rozvojové potřeby/příležitosti vzdělávání a na ně reagující cíle a opatření žádoucího směřování v oblasti regionálního školství (např. redukce vzdělávacího obsahu a posilování individualizace výuky revizí rámcových vzdělávacích programů (dále i „RVP“); posilování významu digitálního vzdělávání napříč vzdělávacími oblastmi; transformace způsobu předávání vzdělávacího obsahu; zavádění kompetenčního modelu práce učitele a další). ČŠI jako národní hodnoticí autorita v segmentu regionálního školství reflektuje stanovené cíle a opatření tím, že pro výkon inspekční činnosti využívá nástroje a postupy, které tyto cíle zohledňují. V2. Rozvíjení metodik inspekční činnosti pro hodnocení naplňování cílů a dopadů opatření koncepčních dokumentů MŠMT Analyzované koncepční dokumenty MŠMT formulují řadu cílů a opatření orientovaných na řešení rozvojových problémů, respektive uchopení rozvojového potenciálu, v oblasti regionálního školství. ČŠI jako národní hodnoticí autorita v segmentu regionálního školství dále rozvíjí své metodiky inspekční činnosti tak, aby bylo možné hodnotit jak naplňování cílů, tak dopady opatření vzdělávacích politik. 3 MŠMT (2019). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019–2023. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné na: <www.msmt.cz>.