Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků v rámci různých školních aktivit 30 REFERENČNÍ SEZNAM Česká školní inspekce (2016). Vzdělávání v tělesné výchově, podpora rozvoje tělesné zdatnosti a pohybových dovedností. Dostupné -zde-. Daly-Smith, A. J., Zwolinsky, S., McKenna, J., Tomporowski, P. D., Defeyter, M. A., Manley, A. (2018). Systematic review of acute physically active learning and classroom movement breaks on children’s physical activity, cognition, academic performance and classroom behaviour: understanding critical design features. BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 4(1), e000341. doi: 10.1136/bmjsem-2018-000341 Frömel, K., Svozil, Z., Chmelík, F., Jakubec, L., Groffik, D. (2016). The role of physical education lessons and recesses in school lifestyle of adolescents. Journal of School Health, 86(2), 143–151. doi: 10.1111/josh.12362 Gutierrez, A. A., Williams, S. M., Coleman, M. M., Garrahy, D. A., Laurson, K. R. (2016). Physical education and recess contributions to sixth graders’ physical activity. [Article]. Physical Educator, 73(1), 174–190. doi: 10.18666/TPE-2016-V73-Il-6193 Hollein, T., Vašíčková, J., Bucksch, J., Kalman, M., Sigmundová, D., van Dijk, J. P. (2017). School physical activity policies and active transport to school among pupils in the Czech Republic. Journal of Transport & Health, 6, 306–312. doi: 10.1016/j.jth.2017.07.008 Larouche, R. (2018). Community factors related to active transportation. In R. Larouche (Ed.), Chil-dren’s active transportation (pp. 127–140). Amsterdam: Elsevier. Lieberman, G. A., Hoody, L. L. (1998). Closing the achievement gap: Using the environment as an integrating context for learning. Results of a nationwide study. Poway, CA: Science Wizards. Pawlowski, C. S., Andersen, H. B., Troelsen, J., Schipperijn, J. (2016). Children’s physical activity behavior during school recess: A pilot study using GPS, accelerometer, participant observation, and go along interview. PloS One, 11(2), e0148786. doi: 10.1371/journal.pone.0148786 TEREZA – vzdělávací centrum (2019). Jděteven!cz. Dostupné zde: https://jdeteven.cz/cz. Tupý, J. (2018). Podkladová studie: Člověk a zdraví. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Tupý, J., Mužík, V., Miklánková, L., Mužíková, L., Havel, J., Janíková, M. (2015). Výsledky ověřování edukačního programu Pohyb a výživa (PaV) na 1. stupni ZŠ. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: personal values, alternative pedagogies and standards. Education 3–13, 39(1), 65–82. doi: 10.1080/03004270903206141 Xu, H., Wen, L. M., Rissel, C. (2013). The relationships between active transport to work or school and cardiovascular health or body weight: A systematic review. Asia-Pacific Journal of Public Health, 25(4), 298–315. doi: 10.1177/1010539513482965