4│ VÝUKA V PŘÍRODĚ (TERÉNNÍ VÝUKA) Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků v rámci různých školních aktivit 27 Aktivita 4: ULOV SLOVO A SÁM ZŮSTAŇ V UTAJENÍ Všichni žáci si nastoupí do řady. Učitel každému žákovi nalepí na nalepovacím lístku na záda slovo (různé slovní druhy). Jakmile je učitel hotov, dá pokyn k tomu, aby se žáci po okolí rozběhli tak, aby žádný protihráč neviděl, jaké slovo má kdo na zádech. Další pokyn ze strany učitele bude, aby žáci využili svoji obratnost a rychlost a při pohybu po prostoru přečetli a zapamatovali si co nejvíce slov a kdo je měl na zádech. Tato hra je časově omezená. Hru ukončí učitel smluveným pokynem. Žáci zůstanou stát na místě, učitel sesbírá slova a žáci utvoří opět stejné skupiny. Každá skupina dostane papír a učitel dává úkoly: „Napište co nejvíce podstatných jmen, která jste viděli na spolužácích.“ „Měl někdo na zádech citoslovce? Napište jméno toho žáka.“ „Měl někdo na zádech sloveso? Kdo to byl?“ „Napište co nejvíce slov, která jste si zapamatovali. Rozřaďte je do skupin podle toho, k jakému slovnímu druhu patří.“ Opět se hodnotí nejlepší skupina. Každá skupina si spočítá, kolik má slov za jednotlivé úkoly. Poté skupiny řeknou, na kolik slov přišly, a ta skupina, která má největší počet slov, začíná číst. Ostatní skupiny kontrolují správnost. Aktivita 5: ZPĚTNÁ VAZBA – DOKONČI VĚTU Výměna zážitků a zhodnocení aktivit jsou velmi důležité nejen pro učitele, ale také pro žáky. Ti se učí naslouchat druhým, dohodnout se. Dále jde o vyjádření vlastních pocitů, otevření se, zaznamenávání zážitku. Každá skupina dostane předtištěnou kartičku s nedokončenými větami (kartička 3). Následně mezi sebou její členové argumentují. Až najdou „společnou řeč“, dokončí nedopsané věty na kartičku 3. Poznámka: Jde pouze o příklad úkolu; každý učitel si může vymyslet vlastní větu, rčení atd. Kartička 3 1. Po cestě jsme 2. Nejvíce se nám líbilo 3. Lépe jsme poznali 4. Nejlepší v naší skupině byl/a 5. Příště bychom chtěli 6. Chtěli bychom ještě říci