4│ VÝUKA V PŘÍRODĚ (TERÉNNÍ VÝUKA) Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků v rámci různých školních aktivit 25 Aktivita 1: PŘESUN NA MÍSTO Během cesty na místo, kde bude probíhat výuka (dostupný park, hřiště, lesík atd.), zadáme žákům úkol zopakovat rozhovorem ve dvojicích, co víme o slovních druzích. Opakováním těchto vědomostí se žáci připraví na hry, které budou následovat. Po příchodu na místo se učitel ptá, žáci odpovídají: „Kolik máme slovních druhů?“ „Jak je dělíme?“ „Proč se jim říká ohebné/neohebné?“ „Jaké slovní druhy patří do ohebných/neohebných?“ „Co jsou to podstatná jména?“ „Jaké mluvnické kategorie určujeme u sloves a jaké u podstatných jmen?“ Aktivita 2: ULOV SI SVÉ PODSTATNÉ JMÉNO Žáky rozdělíme do stejně početných skupin (4–5 žáků v jedné skupině, zůstanou takto po celou dobu výuky, takže si mohou vymyslet jméno). Vymezíme prostor, kde budou mít stanoviště. Do prostoru cca 20 metrů vzdáleného od skupin rozházíme lístky se slovy (žáci pomohou). Každá skupina dostane jeden papír A4 s podložkou, kam budou žáci zapisovat své odpovědi. Učitel před každou aktivitou řekne zadání a smluveným pokynem (např. písknutí) zahájí plnění úkolu. Na každou aktivitu nechá žákům přibližně 2–3 minuty. Poté opět zapíská a tím úkol ukončí. ● Najdi a vypiš ta podstatná jména, která jsou v rodě mužském (můžeme si na ně ukázat TEN): Úkolem žáků je vyběhnout do prostoru, najít mezi lístky taková slova, která odpovídají zadání, a jakmile jednotlivá slova najdou, rychle je běží říci „pisateli“ (ten se po každém úkolu mění), který zkontroluje slovo a následně ho zapíše. Lístečky se nesbírají, ale nechávají na místě. ● Obdobně pro rod ženský a střední. ● Vypiš co nejvíce podstatných jmen, která se vyskytují v okolí: Skupina je na „svém“ stanovišti a žáci společně sepisují podstatná jména, která vidí kolem sebe. ● Najdi na lístcích slovesa a utvoř z nich podstatná jména: Opět žáci běhají mezi lístečky. Jakmile najdou sloveso, doběhnou ho říci „pisateli“, který zapíše jak sloveso, tak z něho utvořené podstatné jméno. ● Vypiš podstatná jména zvířat, která jsou zároveň i slovy vyjmenovanými: Skupina je zpátky na stanovišti, žáci společně vymýšlejí slova a zapisují je. Po každé aktivitě skupinky spočítají, kolik mají napsaných slov: Skupina s největším počtem slov hlasitě čte a ostatní kontrolují. Poté mohou ostatní skupiny doplňovat slova, která ještě nezazněla. Můžeme také udělovat body – podle toho, jak se s dětmi domluvíme na začátku.