3│ AKTIVNÍ ZAŘAZOVÁNÍ TĚLOVÝCHOVNÝCH CHVILEK DO JINÝCH PŘEDMĚTŮ NEŽ TĚLESNÉ VÝCHOVY Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků v rámci různých školních aktivit 22 3. ROČNÍK – MATEMATIKA Tematický okruh: číslo a početní operace Téma: stovky, desítky, jednotky Výukový cíl: žák použije vědomosti o číselných řádech Typ vyučované aktivity: opakování Časová dotace: 5 minut Pomůcky: žádné Popis činnosti: Učitel napíše na tabuli trojciferné číslo (např. 258) a domluví se s žáky, jakým pohybem dají najevo počet stovek, jednotek, desítek (např. 2× skočí panáka, 5× vyskočí snožmo, 8× zatleskají). Žáci začínají společně na pokyn učitele. Poznámka: Aktivitu lze ztížit, pokud učitel číslo nenapíše na tabuli, ale pouze vysloví. Doporučení pro učitele: Žáci se rozdělí do skupin, které soutěží, kdo udělá nejméně chyb. Všímejte si: Je ve skupince žák, který se snaží ostatní vést a dirigovat? 5. ROČNÍK – VLASTIVĚDA Tematický okruh: místo, kde žijeme Téma: státy Evropy Výukový cíl: žák přiřazuje státy dle území Typ vyučované aktivity: opakování Časová dotace: 10 minut Pomůcky: kartičky se jmény států Popis činnosti: Při opakování jednotlivých států Evropy rozdá učitel žákům kartičky s vypsanými jmény těchto států. Poté učitel postupně jmenuje jednotlivá území nebo vlastnost, která je společná pro více států. Úkolem žáků je utvořit vždy skupinu se správnými státy. Doporučení pro učitele: Je potřeba žákům zadávat dostatečně srozumitelné úkoly. Např. učitel vysloví „Pyrenejský poloostrov“. Na předem určené místo by měli přijít žáci, kteří mají státy se jmény Portugalsko, Španělsko. Na zadání „Skandinávský poloostrov“ přiběhnou žáci se jmény Norsko, Finsko, Švédsko. Další možnosti a obměny: Sousední státy ČR (nebo i dalších států), evropské řeky, hory apod.; pro upevnění učiva o státech Evropy je možné přidat kartičky s hlavními městy a žáci se mohou na pokyn učitele zařazovat k žákům s kartičkami příslušných států. Všímejte si: Při následujícím opakování pomůže žákům vzpomenout si na skupinky konkrétních žáků, kteří představovali např. Skandinávský poloostrov, a snadněji si vybaví jména států podle žáků tvořících příslušnou skupinku.