3│ AKTIVNÍ ZAŘAZOVÁNÍ TĚLOVÝCHOVNÝCH CHVILEK DO JINÝCH PŘEDMĚTŮ NEŽ TĚLESNÉ VÝCHOVY Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků v rámci různých školních aktivit 20 NA VÝLETĚ Ročník: 1.–3. Cíl: protažení svalů trupu a dynamické posílení dolních končetin Pomůcky: přehrávač, cvičení mimo lavice Předmět: libovolný Cvičení může být provázeno motivačním vyprávěním učitele, je rovněž vhodné použít hudební doprovod. Vymýšlení jednotlivých cviků lze ponechat na kreativitě žáků. Dnes je velmi krásný slunečný den, žáci se postaví do uličky, stvořený pro kratší výlet. mírně klus po třídě (1) Doběhli jsme na kraj lesa, stoj rozkročný, vzpažit, uchopit levou rukou kde se na čerstvém vzduchu lehce protáhneme. zápěstí pravé ruky, 2× úklon vlevo, zpět, výměna paží, 2× úklon vpravo (2) Před námi se objevil široký potok podřep, zapažit, skok vpřed odrazem a my jej přeskočíme. snožmo, obrat a skok zpět (3) Pozor, ať se nenamočíte! Došli jsme k malému jezírku, na kterém se chůze na místě se skrčováním přednožmo, odrážejí paprsky sluníčka pažemi napodobit plavecký styl prsa (4) a lákají nás k osvěžující koupeli. Po příjemné koupeli je třeba se osušit, stoj, poskoky na pravé (levé) noze (5) setřást kapky vody z těla, zahřát se a protáhnout. stoj rozkročný, ruce v bok, kroužení pánví (6) Vylezeme na strom. dřep, ze dřepu ručkovat (napodobovat šplh) do stoje (7) Natrháme si třešně, i s sebou do košíku. výpon, vzpažit, vytahovat se vzhůru za pažemi, uvolnit, předklon (8, 9) A už běžíme do lavice zase pracovat. ■ PŘÍKLADY RELAXAČNÍCH TĚLOVÝCHOVNÝCH CHVILEK ODPOČINKOVÁ Ročník: 1.–3. Cíl: uvolnění, odpočinek, nabytí pozornosti Pomůcky: žádné, cvičení v lavicích i mimo ně Předmět: libovolný Žáci sedí v lavici a učitel je vede k uvolněnému pohybu, který by měl přinést psychický odpočinek a uvolnění: ● Předpažit a vytřepat ruce, zabubnovat na lavici, opět předpažit a vytřepat ruce, zadupat nohama atd. Celé je možné opakovat. ● Vyskočit a uvolnit celé tělo (jako loutka). ● Hra na Kašpárka: Kašpárek uvolněně vytřepává končetiny i celé tělo a na signál (tlesknutí, cinknutí) provede stoj, zpevní se a „zkamení“. Hra se 2–3× opakuje. ● Každý žák si prsty promasíruje hlavu – proklepat, promnout apod. prsty („aby nám to lépe myslelo“) a může pokračovat v práci.