3│ AKTIVNÍ ZAŘAZOVÁNÍ TĚLOVÝCHOVNÝCH CHVILEK DO JINÝCH PŘEDMĚTŮ NEŽ TĚLESNÉ VÝCHOVY Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků v rámci různých školních aktivit 18 ■ PŘÍKLADY PŘÍPRAVNÝCH A GRAFOMOTORICKÝCH TĚLOVÝCHOVNÝCH CHVILEK Pro rozcvičení je důležitý pohyb, ne slova básniček. Proto je neučíme, ale používáme jen motivačně. Cvičení provádíme vždy na obě ruce. HRAJEME SI S PRSTY Ročník: 1.–2. Cíl: příprava ruky na psaní (uvolnění kloubů ruky a aktivace svalů ruky), rozvoj jemné motoriky, trénování mechanické, logické i pohybové paměti, osvojení správné hygieny psaní Pomůcky: žádné, cvičení v lavicích i mimo ně Předmět: psaní Ve stoji: ● kroužení celými pažemi, ● kroužení zápěstím, ● předpažit (upažit), klopení a vztyčování rukou, odchylování vpravo–vlevo, ● prsty kmitají a naznačují padání sněhu či listí – pohyb celého těla ze stoje do dřepu. V sedě: ● hraní na klavír (pohyb prstů na lavici), ● k palci přitiskneme střídavě malíček, prsteníček, prostředníček a ukazováček téže ruky, ● střídavě prsty stiskneme v pěst a rozevřeme dlaň, opakujeme, ● postavíme proti sobě ruce s rozevřenými dlaněmi a procvičujeme prsty: - tiskneme prsty proti sobě, - postupně prsty jednotlivě uvolňujeme, oddalujeme, - protilehlé prsty na sebe vždy lehce poklepou, - všechny prsty na sebe najednou tlačí a přepínají se (prohýbají se), ● nakonec ruce „vytřepeme“. PŘÍKLADY BÁSNIČEK S POHYBEM: Moje prsty Všechny moje prsty schovaly se v hrsti, postupně prsty svíráme v pěst spočítám je hned: jedna, dva, tři, čtyři, pět. postupně prsty opět vztyčujeme Takhle sedím ve škole Pozor, milí prvňáci, připravte se na práci. Sešit mírně nakloníme, pak se rovně posadíme. Narovnáme záda, záda budou ráda. Levá, pravá, z rukou stříška, vejde se tam pampeliška. A co hlava, jak ji dáš? Hlavu pěkně narovnáš. Nohy opři do podlahy, ať máš krásné čisté tahy. A s lehkostí motýlí písmenko máš za chvíli.