3│ AKTIVNÍ ZAŘAZOVÁNÍ TĚLOVÝCHOVNÝCH CHVILEK DO JINÝCH PŘEDMĚTŮ NEŽ TĚLESNÉ VÝCHOVY Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků v rámci různých školních aktivit 17 Náměty pro využití tělovýchovných chvilek na 1. stupni ZŠ v průběhu výuky ve třídách (Tupý, Mužík, Miklánková, Mužíková, Havel, Janíková, 2015) ■ PŘÍKLAD RANNÍCH AKTIVIZUJÍCÍCH CVIČENÍ BROUČKOVA ROZCVIČKA Ročník: 1.–2. Cíl: aktivace žáků Pomůcky: žádné, cvičení probíhá mimo lavice Předmět: prvouka Nevídáno, neslýcháno, pochod na místě (1) brouček cvičí každé ráno. pochod na místě, aktivní pohyb pokrčených paží (2) Nejdřív nohy protahuje, střídavě pokrčit přednožmo, upažit poníž (3) do výšky se natahuje, výpon, vzpažit, vytahovat se vzhůru (4) potom ještě dřepy dělá, dřepy (5) on je pilný jako včela. stoj, kývání hlavou PROCHÁZKA Ročník: 1.–2. Cíl: protažení Pomůcky: žádné, cvičení mimo lavici Předmět: libovolný Pochodujem k lesíčku, pochod na místě i z místa (1) zpíváme si písničku. Fouká, fouká větříček, stoj rozkročný, vzpažit, úklony střídavě vlevo, vpravo (2) shodil plno šištiček. Na obloze hromy, blesky, stoj, stoj, předpažit povýš, střídavě krčit a natahovat paže (3) za chviličku bude hezky. poskoky na místě 8× (4) Na louce, když kvete kvítí, dvojný obrat (360°) (5) sluníčko nad námi svítí. výpon, vzpažit a vytahovat se vzhůru (6) Sedneme si do travičky, sed na židli, procvičovat prsty rukou – krčit, napínat, … (7) pozorujem žížaličky. Vidíš, jak se protahují? Vždyť to zas tak těžké není. Nádech–výdech, vstávej už, sed na židli, vzpažit zevnitř, s výdechem paže na lavici (8) do práce se honem pusť! zabubnovat dlaněmi na lavici (9) (Upraveno)