Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20207036 | ZáVěRY A DOPORUČENÍ6.2 DoporučeníDoporučení pro školy ■Sledovat komplexní přístup k rozvoji sociální gramotnosti žáků, jehož součástí je také systém sledování a hodnocení dosažené úrovně sociální gramotnosti žáků školy a spolupráce s rodinou. ■Usilovat o co nejširší implementaci situací vyžadujících aktivaci sociálních dovedností žáků do běžné výuky různých předmětů (propojení kognitivních a sociálních dovedností žáků, praktická orientace vý-uky). ■Podporovat zvyšování kompetencí učitelů různých předmětů pro integrovaný přístup k rozvoji kogni-tivních a sociálních dovedností žáků (aktivace sociálních dovedností žáků v běžné výuce), a to včetně spolupráce učitelů v této oblasti. ■Usilovat o co nejčastější zařazování úloh vyžadujících aktivaci sociálních dovedností žaků pro rozpo-znání manipulativní a lživé komunikace, respektive pro řešení konfliktů a problémů špatných mezilid-ských vztahů. ■Věnovat pozornost vazbám sociální gramotnosti žáků k dalším funkčním gramotnostem, především pak ke čtenářské gramotnosti (např. kontext rozpoznání manipulativní a lživé komunikace v textu). ■Využívat a podporovat sdílení kvalitních didaktických a metodických návodů pro výuku, které se vzta-hují k rozvoji sociální gramotnosti žáků napříč předměty. ■Věnovat pozornost vhodným a efektivním strategiím rozvoje sociální gramotnosti žáků v menších sku-pinách žáků.Doporučení pro zřizovatele škol ■Podporovat školy při zavádění komplexního přístupu k rozvoji sociální gramotnosti žáků, včetně systé-mu sledování a hodnocení dosažené úrovně sociální gramotnosti. ■Podporovat školy při realizaci dílčích aktivit pro rozvoj sociální gramotnosti žáků (např. externí akce, projektová výuka a další). ■Podporovat spolupráci škol při výměně zkušeností v oblasti rozvoje sociální gramotnosti žáků.Doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ■Podporovat opatření zacílená na rozvoj kompetencí učitelů pro výuku se vztahem k rozvoji sociální gra-motnosti žáků, a to včetně náročnějších témat pro žáky s vyšší úrovní sociální gramotnosti. ■Podporovat vytváření a následné využívání kvalitních didaktických a metodických návodů pro výuku sociální gramotnosti žáků, a to včetně náročnějších témat pro žáky s vyšší úrovní sociální gramotnosti.