Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206995 | ROZVOJ SOCIáLNÍ GRAMOTNOSTI ŽáKůZa překážku rozvoje sociální gramotnosti žáků lze považovat i problém vysokého důrazu kladeného na standardizova-né zkoušky s vysokou důležitostí pro vzdělávací kariéru žáka, který je doprovázen přirozenou motivací věnovat značné množství času přípravě na tyto zkoušky, a to na úkor širších sociálních dovedností žáků. V rámci svých budoucích plánů uvedla čtvrtina ředitelů navštívených středních škol záměr realizovat změny na úrovni školy v oblasti podpory rozvoje sociální gramotnosti žáků. Pozitivně lze přitom vnímat tu skutečnost, že častěji se jed-nalo o ředitele těch středních škol, jejichž žáci dosáhli v testu sociální gramotnosti horších výsledků. Uváděné záměry změn jsou různorodé, přičemž zahrnují: ■širší zařazení témat podporujících rozvoj sociální gramotnosti do výuky jednotlivých vybraných předmětů; ■realizace třídnických hodin, projektových dnů, workshopů, speciálních kurzů (např. fiktivní firma) ve škole i mimo školu; ■posilování vlastní práce žáků při přípravě aktivit v oblasti rozvoje jejich sociální gramotnosti (projekty orga-nizované samotnými žáky); ■zlepšování kompetencí učitelů v oblasti rozvoje sociální gramotnosti žáků (např. DVPP).V některých případech byl explicitně uveden význam šablon pro přípravu nových intervencí školy v oblasti rozvoje sociální gramotnosti žáků.