Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206954 | HODNOCENÍ ÚROVNě ŽáKů VE VYBRANýCH ASPEKTECH SOCIáLNÍ GRAMOTNOSTIpředevším žáků škol z kraje Vysočina, Jihočeského kraje a Královéhradeckého kraje, naopak nejlepší hodnoty jsou obecně charakteristické pro žáky škol umístěných na území hlavního města Prahy (viz také graf č. 11 a 12).TABULKA 7 | Vztah hodnocených faktorů k dosažené úrovni sociální gramotnosti a k sebehodnocení sociálních doved-ností žákůFaktorCharakteristika vztahuStatus žáka se SVPŽáci se SVP dosáhli v testu významně horšího výsledku než žáci bez tohoto statusu. Za pozornost přitom stojí, že žáci se SVP nemají tendenci hodnotit své sociální dovednosti hůře, a to především v oblasti utváření pozitivních sociálních interakcí.Studovaný obor žákaŽáci gymnaziálních oborů dosáhli v testu významně lepšího výsledku než žáci ostatních typů maturitních oborů vzdělání. Nejhorších výsledků dosáhli žáci technických oborů maturitního vzdělání. Žáci gymnázií také o něco lépe hodnotili své sociální dovednosti, nicméně velikost efektu této proměnné na související faktory byla malá. Nejhůře své sociální dovednosti hodnotili žáci technických oborů.Pohlaví žákaEfekt faktoru pohlaví na výsledek žáků v testu není významný, nicméně dívky dosáhly v testu významně lepšího výsledku, pokud model nezohledňoval sebehodnocení žáka. Dívky přitom hodnotí významně lépe své dovednosti při utváření pozitivních sociálních interakcí (vztahů) a naopak významně hůře své komunikační dovednosti.Sebehodnocení žákaŽáci, kteří lépe hodnotili své sociální dovednosti, dosáhli také významně lepšího výsledku v testu, velikost tohoto efektu je však poměrně omezená. Silnější efekt na výsledek má faktor dovednosti utvářet pozitivní sociální interakce (vztahy) než faktor komunikačních dovedností (srovnej také s tabulkou č. 5 vzhledem ke studovanému oboru vzdělání žáka).Zřizovatel školyEfekt faktoru zřizovatele školy na výsledek žáků v testu není významný. Významný rozdíl spočívá pouze v lepším sebehodnocení svých komunikačních dovedností ze strany žáků neveřejných středních škol.Velikost školyEfekt faktoru velikosti školy na výsledek žáků v testu ani na jejich sebehodnocení není významný.Kraj školyŽáci Ústeckého kraje dosáhli v testu významně horšího výsledku ve srovnání s referenčním územím hlavního města Prahy.Žáci kraje Vysočina, Jihočeského kraje a Královéhradeckého kraje vykazují významně horší sebehodnocení úrovně sociálních dovedností – ať již při utváření pozitivních sociálních interakcí (vztahů), nebo v rámci komu-nikačních dovedností.GRAF 11 | Vztah mezi sebehodnocením dovedností při utváření pozitivních sociálních interakcí a úspěšností žáků v testu sociální gramotnosti podle krajů (průměrné hodnoty za kraje)Jiho eskýčJihomoravskýKarlovarskýKrálovéhradeckýLibereckýMoravskoslezskýOlomouckýPardubickýPlze skýňPrahaSt edo eskýřčÚsteckýVyso inačZlínský46,547,047,548,048,549,049,550,050,551,0-0,15-0,10-0,050,000,050,100,15úspěšnost (v %)faktor utvá ení pozitivních sociálních interakcí (vztah )řůPozn.: Inverze hodnot pro faktory sebehodnocení.