Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206934 | HODNOCENÍ ÚROVNě ŽáKů VE VYBRANýCH ASPEKTECH SOCIáLNÍ GRAMOTNOSTITABULKA 5 | Souhlas žáka s tvrzením o jeho vlastních sociálních dovednostech (průměrná hodnota souhlasu žáků s da-ným tvrzením; 1 = rozhodně ano, 4 = rozhodně ne)TvrzeníPrůměrné hodnocení žákůCelkemGYMOSTDokážu efektivně moderovat diskuzi. *2,502,552,49Dokážu se vyjadřovat věcně, správně, jasně, stručně. *2,142,132,14Dokážu rozpoznat, správně interpretovat a vhodně opětovat projevy zájmu druhých o mou osobu. *2,052,122,04Dokážu vyhodnotit vliv možných chyb a omylů v poznávání lidí (a případně též sociálních situací) na vzájemné vztahy (předsudky, haló efekt, stereotypizace apod.). *2,021,982,02Ovládám techniku řeči, vnímám a dokážu reflektovat v komunikaci význam tónu hlasu. *1,951,931,95Dokážu rozpoznat předstírání, klamání a lhaní, vyhodnocovat jejich pravděpodobný účel a vhodně se jim bránit. *1,951,991,94Dokážu vnímat, reflektovat i kontrolovat řeč vlastního těla i řeč těla druhých. *1,911,901,91V konfliktních situacích (např. spor, kritika) dokážu rozpoznat projevy respektující a nerespektující komunikace a vhodně reagovat. *1,901,861,91Dokážu rozpoznat manipulativní komunikaci a používat vhodné strategie obrany proti agresi a manipulaci. *1,901,921,89Dokážu posoudit obecné výhody, nevýhody a rizika kooperace (spolupráce) při řešení různých zadaných úkolů. *1,891,821,90Dokážu v konkrétní situaci posoudit a rozhodnout, zda je výhodné použít kooperaci (spolupráci), nebo jinou strategii k dosažení cíle. *1,861,851,86Zajímám se o spolužáky i o učitele a dokážu takový zájem dát vhodně najevo. **2,212,152,22Dokážu vhodně použít své dovednosti pro práci v týmu. **1,881,861,88Jsem si vědom/a faktorů, které vztahům mezi lidmi škodí nebo jim naopak prospívají, tuto znalost promítám do vlastního jednání. **1,791,751,79Dokážu se konstruktivně podílet na formulaci a udržování základních pravidel chování ve třídě a ve škole a respektovat je. **1,791,761,80Dokážu racionálně jednat v situacích soutěže, respektovat etická pravidla, osobnost soupeře, analyzovat vlastní neúspěch apod. **1,751,681,76Dokážu plnit různé týmové a pracovní role tak, abych přispěl/a ke splnění společných cílů skupiny.**1,731,691,74Projevuji svým chováním respekt k základním lidským právům vůbec a konkrétně i k právům mých spolužáků a učitelů (ve smyslu zákonném, psychologickém i morálním). **1,621,491,63Jednám tak, aby moje chování vytvářelo a podporovalo dobré mezilidské vztahy a napomáhalo řešení problémů ve vztazích. **1,591,561,60Projevuji svým chováním respekt k různým formám odlišnosti (různost pohlaví, etnika, kultury, náboženství, zájmů, sociálního zařazení apod.) ve společnosti i ve třídě. **1,571,461,59Dokážu soustředěně vyslechnout se mnou komunikujícího partnera. **1,421,411,42Dokážu vysílat signály aktivního naslouchání (např. přikyvování, projevování zájmu o sdělovaný obsah, verbální přitakávání apod.). **1,401,321,41Pozn.: GYM – žáci gymnaziálních oborů vzdělání. OST – žáci ostatních maturitních oborů vzdělání.Pozn.: * Proměnné utvářející faktor komunikačních dovedností žáků v sociální interakci. ** Proměnné utvářející faktor dovedností žáků navazovat pozitivní sociální interakce (vztahy).Množinu sociálních dovedností uvedených v tabulce č. 5 lze zjednodušit do podoby dvou faktorů , kdy příslušnost 26jednotlivých dovedností k faktoru je zachycena odlišnou barvou buňky v tabulce. První faktor je možné interpretovat ve spojení s komunikačními dovednostmi žáků v sociální interakci, druhý faktor pak ve spojení s dovednostmi žáků utvářet pozitivní sociální interakce (vztahy). Posouzení korelací mezi oběma faktory hodnocení svých sociálních do-vedností samotným žákem na jedné straně a úspěšnosti žáků v testu sociální gramotnosti na straně druhé potvrzuje očekávaný, nicméně velmi slabý vztah. Žáci tak mají tendenci hodnotit své dovednosti velmi dobře i tehdy, když 27v testu sociální gramotnosti dosáhli nízké úspěšnosti.Další střípek do mozaiky hodnocení podává pohled ředitelů navštívených středních škol na změnu úrovně sociální gramotnosti žáků, kteří v posledních pěti letech přicházejí na jejich školu. Převažující spíše nepříznivý pohled ředitelů (viz graf č. 10) je v tomto ohledu více v souladu s výsledky žáků v testu sociální gramotnosti než s tím, jak žáci hodnotí sami sebe. Takto také silněji hodnotí zhoršení úrovně sociální gramotnosti nově přicházejících žáků ředitelé středních škol, jejichž žáci dosáhli v testu sociální gramotnosti horších výsledků.26 V dalších výpočtech je využito faktorové skóre žáků.27 Hodnota korelací je nižší než 0,20.