Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206914 | HODNOCENÍ ÚROVNě ŽáKů VE VYBRANýCH ASPEKTECH SOCIáLNÍ GRAMOTNOSTI4.2 Úroveň žáků ve vybraných aspektech sociální gramotnostiPrůměrná úspěšnost žáků maturitních oborů 3. ročníku střední školy v řešeném testu sociální gramotnosti byla 49 %, což je výsledek na úrovni očekávané hodnoty stanovené v šetření ve školním roce 2017/2018, současně však nazna-čující existenci významných příležitostí ke zlepšování. O této skutečnosti svědčí také poměrně vysoký podíl žáků 21(více než 20 %), kteří správně nevyřešili ani dvě pětiny testových otázek (viz graf č. 9). Žáci dosáhli vyšší průměrné úspěšnosti v řešení testových otázek zařazených do kategorie „Komunikace“ (54 %) než v řešení testových otázek zařazených do kategorie „Situace“ (45 %).GRAF 9 | Úspěšnost žáků 3� ročníku středních škol v testu vybraných aspektů sociální gramotnosti (podíl žáků řešících test sociální gramotnosti)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %0 – 20 %21 – 40 %41 – 60 %61 – 80 %81 – 100 %Podrobnější analýza úspěšnosti řešení jednotlivých testových otázek ukazuje, že žákům 3. ročníku střední školy nečiní významnější problémy správně uchopit úlohy vztahující se k tématům, se kterými se běžně setkávají ve svém osobním životě, a které například vyžadují aktivaci dovedností: ■spojit předání staženého filmu třetí osobě s porušením konkrétního právního předpisu; ■porozumět sdělení obrazové komunikace, která vyjadřuje solidaritu lidí nebo využívá sexuálně orientovaný podtext k reklamě produktu; ■rozpoznat vyznění komunikace, která vyjadřuje výčitky jedné osoby vůči druhé; ■právní kvalifikace v případě překročení nejvyšší povolené rychlosti při řízení motorového vozidla.Žáci rovněž velmi dobře řešili otázky, které se týkaly obecně známých a ve výuce často zdůrazňovaných konceptů psychologie a nauky o lidském chování, jako je například dovednost rozlišit rozdíly v chování člověka podle jeho povahové charakteristiky nebo základní porozumění konceptu asertivního chování. Za pozornost stojí, že přes pro-22kázanou znalost konceptu asertivního chování měli žáci značné problémy v aplikační rovině této znalosti, kdy velmi nízké úspěšnosti dosáhli v testové otázce, která spočívala v identifikaci znaků, které jsou v souladu s definicí asertiv-ního chování.Problémy žákům činilo především řešení úloh, které byly spojeny s potřebou aktivace méně často používaných znalos-tí, ať již v oblasti právních věd (např. znalost konceptu svéprávnosti a právní osobnosti člověka, povědomí o obsahu práce státního zástupce), nebo v jiných oblastech (např. znalost postupů první pomoci v dané situaci). Vedle zmíněné nízké úspěšnosti v úlohách spojených se zásadami první pomoci lze za zásadní považovat především problémy žáků při řešení úloh, v nichž měli za úkol rozpoznat manipulativní či nepodloženě kritickou podobu sdělení komunikace. To je přitom důležité v kontextu některých dalších skutečností: ■Problémy žáků s řešením úloh, v nichž mají za úkol rozpoznat manipulativní či nepodložené sdělení komuni-kace, jsou v šetřeních ČŠI zaznamenány opakovaně.23 ■Důležitost dovednosti člověka rozpoznat manipulativní sdělení komunikace v současné znalostně a informač-ně založené společnosti neustále narůstá. ■Tabulka č. 2 ukazuje, že se situacemi, kdy by měli za úkol rozpoznat manipulativní či nepodložené sdělení, se žáci ve výuce setkávají spíše sporadicky.21 Takto byla k očekávané hodnotě 60% úspěšnosti v testu sociální gramotnosti ve školním roce 2017/2018 nalezena odpovída-jící hodnota úspěšnosti v tomto testu s následnou úpravou vzhledem k odlišnostem v ročníku testovaných žáků. Odpovídající hodnotou je 50% úspěšnost v testu, přičemž tato hodnota byla určena postupem založeným na neekvivalentních skupinách žáků s kotvícími položkami společnými pro dva testy a s využitím equate package, blíže viz ALBANO, A. D. (2016). Equate: an R package for observed-score linking and equating. Journal of Statistical Software, 74(8), 1–36. 22 Například rozdíly v chování osob s temperamentem flegmatika či cholerika.23 Např. ČŠI (2018). Mediální výchova na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018. Praha: Česká školní inspekce.