Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206904 | HODNOCENÍ ÚROVNě ŽáKů VE VYBRANýCH ASPEKTECH SOCIáLNÍ GRAMOTNOSTI4 HODNOCENÍ ÚROVNě ŽáKů VE VYBRANýCH ASPEKTECH SOCIáLNÍ GRAMOTNOSTIHodnocení dosažené úrovně sociální gramotnosti vychází z výběrového souboru žáků 3. ročníku středních škol ma-turitních oborů vzdělání. Šetření bylo realizováno testovou formou v prostředí inspekčního systému elektronického testování InspIS SET, což je nutně spojeno s omezeními utvářenými jednak nutností výběru těch aspektů sociální gra-motnosti, které jsou ze své podstaty testovatelné (navíc elektronicky), jednak působením dalších souvisejících vlivů. 18I přes tato omezení však šetření poskytuje důležité informace o úrovni přinejmenším části sociálních dovedností žáků, a to především v kontextu širších vazeb k dalším zjištěním.Test úrovně vybraných aspektů sociální gramotnosti žáků byl vypracován ve dvou verzích, kdy žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (dále i „SVP“) měli možnost výběru buď základní, nebo přizpůsobené verze testu (viz tabulka č. 4 pro počet žáků řešících jednotlivé verze testu). Základní verze testu byla tvořena celkem 45 úlohami dále členě-nými na 48 otázek, kratší přizpůsobená verze testu obsahovala o pět otázek méně. Žáci se SVP, kteří si zvolili kratší verzi testu, tak měli na řešení společných otázek obou verzí testu proporčně o něco více času. Pro celkové hodnocení a zajištění jejich srovnatelnosti byly výsledky žáků základní verze testu a přizpůsobené verze testu propojeny na vzá-jemně si odpovídající škálu.19TABULKA 4 | Počty žáků řešících jednotlivé verze testu vybraných aspektů sociální gramotnosti20Základní verze testuPřizpůsobená verze testuPočet žáků14 8875194.1 Zaměření testu vybraných aspektů sociální gramotnosti a podoba testových otázekTest úrovně žáků ve vybraných aspektech sociální gramotnosti byl vytvořen s převahou otázek vyžadujících po žákovi výběr jedné správné odpovědi ze čtyř či pěti nabízených možností. V několika případech měl žák za úkol nalézt v na-bídce více správných řešení. Obsahově byly testové otázky rozděleny do dvou širších kategorií, které byly označeny jako „Komunikace“ (celkem 20 otázek) a „Situace“ (celkem 28 otázek). V rámci první z uvedených kategorií se testové otázky zaměřily na dovednosti žáků v oblastech: ■komunikace prostřednictvím mediálního textu (např. nalezení informací, interpretace sdělení textu, hodnocení charakteru textu, posouzení věrohodnosti a manipulativního charakteru textu); ■komunikace prostřednictvím obrazového vyjádření; ■posouzení charakteru komunikace pro uvedený kontext (např. vyznění komunikace ve smyslu výčitek či usmí-ření, typická forma komunikace pro specifikovaný typ člověka).V rámci druhé z uvedených kategorií se pak testové otázky zaměřily na dovednosti žáků v situacích spojených s: ■poskytováním zdravotní (první) pomoci; ■chováním člověka ve vymezených situacích v souladu s principy etiky; ■schopností aplikace vhodných ustanovení právních a jiných závazných předpisů,přičemž převážná část otázek této oblasti se zaměřila na třetí z uvedených typů situací.18 Například motivace žáka, fyzické a psychické rozpoložení žáka v daný den apod.19 Za tímto účelem byl aplikován postup založený na neekvivalentních skupinách žáků s kotvícími položkami společnými pro oba testy a využit equate package, blíže viz ALBANO, A. D. (2016). Equate: an R package for observed-score linking and equating. Journal of Statistical Software, 74(8), 1–36.20 Z hodnocení byly vyřazeny výsledky se zvláštními charakteristikami (např. extrémně krátká doba řešení testu; vysoký podíl žákům nezobrazených otázek, tj. s nulovým časem zobrazení).