Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206863 | SOCIáLNÍ GRAMOTNOST ŽáKů – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍ ■Dovednosti žáků týkající se mezilidských vztahů s vazbou na manipulativní komunikaci, konflikt, předstírání, lhaní a chyby v interakcích byly významně více rozvíjeny v hodinách společenskovědních předmětů a vý-chov a v hodinách žáků gymnaziálních oborů vzdělání.14 ■Dovednosti žáků týkající se týmové práce a spolupráce v různých podobách byly významně více rozvíjeny v hodinách společenskovědních předmětů a výchov , ve výuce učitelů s délkou praxe 11 až 25 let a hlásících 15se ke konstruktivisticky založenému edukačnímu stylu a dále ve třídách, v nichž panovalo klima podporující učení.TABULKA 3 | Kontext hodnocení subdimenzí sociální gramotnosti žáků ve výuceCharakteristiky výukyDefinované kategoriePředmět výuky (typ)(a) český jazyk a cizí jazyk; (b) přírodovědné předměty a matematika; (c) společenskovědní předměty a výchovy; a (d) odborné předmětyObor vzdělání žáků(a) gymnaziální obory vzdělání; (b) další maturitní obory vzdělání; (c) nematuritní obory vzděláníAprobovanost učitele(a) ano; (b) neEdukační styl učitele(a) tradiční edukační styl; (b) edukační styl s významnými prvky konstruktivismu; (c) kombinace tradičního edukačního stylu a edukačního stylu s významnými prvky konstruktivismuPohlaví učitele(a) žena; (b) mužDélka pedagogické praxe učitele(a) do 3 let praxe; (b) 3 až 10 let praxe; (c) 11 až 25 let praxe; (d) více než 25 let praxeVelikost třídy(a) 10 a méně žáků ve třídě; (b) 11 až 15 žáků ve třídě; (c) 16 až 20 žáků ve třídě; (d) více než 20 žáků ve tříděKlima výuky(a) klima rozhodně podporující učení; (b) klima spíše podporující učení; (c) klima nepodporující učeníPřes zaznamenanou deklaraci významnosti sociální gramotnosti žáků bylo utváření situací vztahujících se k rozvoji mezilidských vztahů zaznamenáno v navštívených hodinách jiných než společenskovědních a výchovných předmětů 16spíše jako okrajové téma (viz také graf č. 5). V tomto ohledu se nezdají být příležitosti dané mezipředmětovým cha-rakterem sociální gramotnosti plně využity. Pro rozvoj sociální gramotnosti byl dále pozorován horší průběh výuky v navštívených hodinách žáků studujících nematuritní obory vzdělání (viz také graf č. 6), což je nepříznivé zjištění s ohledem na očekávaně nižší úroveň sociální gramotnosti žáků těchto oborů vzdělání. GRAF 5 | Hodnocení subdimenzí sociální gramotnosti žáků vzhledem k vybraným charakteristikám výuky – předmět výukyvztahy, konflikt, manipulacekomunikacespoluprácečeský a cizí jazykyodborné p edm tyřěp írodov dné p edm ty a matematikařěřěspole enskov dní p edm ty a výchovyčěřě14 Podle očekávání především v relevantních výchovách (např. výchova k občanství).15 Podle očekávání především v relevantních výchovách (např. výchova k občanství).16 Ať již ve formě konfliktu, či spolupráce.