Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206853 | SOCIáLNÍ GRAMOTNOST ŽáKů – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍTABULKA 2 | Výskyt situací souvisejících s daným indikátorem sociální gramotnosti žáků v navštívených hodinách (podíl navštívených hodin)Indikátor sociální gramotnostiVýskyt situací2017/20182019/2020Žáci se vyjadřují věcně, správně a jasně.98 %97 %Žáci vysílají signály aktivního naslouchání (např. přikyvování, projevování zájmu o sdělovaný obsah, verbální přitakávání).96 %95 %Žáci vyslechnou (soustředěně) komunikačního partnera.94 %92 %Žáci jednají tak, aby jejich chování vytvářelo a podporovalo dobré mezilidské vztahy a řešilo problémy ve vztazích.94 %88 %Žáci projevují svým chováním respekt k základním lidským právům vůbec a konkrétně i k právům svých spolužáků a učitelů.89 %87 %Žáci ovládají techniku řeči, vnímají a jsou s to reflektovat v praxi komunikace význam tónu hlasu.91 %82 %Žáci vnímají, reflektují a kontrolují řeč těla vlastní i druhých.91 %79 %Žáci se zajímají o spolužáky i o učitele.77 %75 %Žáci projevují svým chováním respekt k různým formám odlišnosti (např. pohlaví, etnikum, kultura) ve společnosti i ve třídě.66 %52 %Žáci se spolupodílí na formulaci základních pravidel chování ve třídě a ve škole a respektují je.63 %49 %Žáci používají základní individuální a sociální dovednosti pro práci v týmu.41 %38 %Žáci plní různé týmové a pracovní role tak, aby přispěli skupině.38 %35 %Žáci posoudí v konkrétní situaci, zda je výhodné použít kooperaci, nebo jinou strategii k dosažení cíle.21 %20 %Žáci v konfliktních či potenciálně konfliktních situacích rozlišují a uplatňují projevy respektující a nerespektující komunikace.21 %15 %Žáci popíší, co vztahům škodí a co je podporuje, a aplikují tuto znalost do vlastního chování.24 %14 %Žáci efektivně moderují diskusi.20 %14 %Žáci poznávají svůj vztah k soutěži – jak reagují a jednají, co jim brání zvládat konkurenci, trénují odolnost, respektují etická pravidla.14 %13 %Žáci vysvětlí základní zásady týkající se optimálního způsobu vnímání a hlubšího poznávání druhých lidí.23 %12 %Žáci popíší výhody a úskalí kooperace.14 %12 %Žáci vysvětlí vliv možných chyb a omylů v poznávání lidí (a případně též sociálních situací) na vzájemné vztahy.17 %8 %Žáci rozpoznají manipulativní komunikaci a používají vhodné strategie obrany proti agresi a manipulaci.8 %4 %Žáci charakterizují projevy předstírání, klamání a lhaní v komunikaci, uvažují o jejich účelu a aplikují nástroje rozpoznání.6 %3 %Vedle hodnocení sledovaných indikátorů sociální gramotnosti žáků jednotlivě stojí za pozornost otázka, které situace vztahující se k těmto indikátorům mají tendenci vyskytovat se ve výuce společně. V tomto ohledu byla zjištěna exis-tence tří takových skupin indikátorů:13 ■První skupina zahrnuje indikátory sociální gramotnosti žáků, které jsou spojeny s charakteristikou mezilid-ských vztahů s vazbou na manipulativní komunikaci, konflikt, předstírání, lhaní a chyby v interakcích. ■Druhá skupina zahrnuje indikátory sociální gramotnosti žáků, které se obsahově vztahují ke kvalitě komuni-kace žáka a k projevování jeho zájmu (respektu) o komunikační partnery. ■Třetí skupina zahrnuje indikátory sociální gramotnosti žáků, které se obsahově vztahují k plnění rolí žáka ve skupině a k jeho schopnostem spolupráce.Hodnocení zohledňuje to, v jakém kontextu výuky jsou tři uvedené subdimenze sociální gramotnosti žáků rozvíjeny významně více (viz tabulka č. 3 pro přehled hodnocených charakteristik výuky), a to s následujícími zjištěními: ■Kvalita komunikace žáka a projevení jeho zájmu (respektu) o komunikační partnery (první subdimenze) byla hodnocena významně hůře v případě výuky žáků nematuritních oborů vzdělání, neaprobovaných učitelů a uči-telů hlásících se k tradičnímu edukačnímu stylu, dále v hodinách charakteristických klimatem nepodporujícím učení.13 Zjištění vychází ze závěrů faktorové analýzy hodnot indikátorů sociální gramotnosti v navštívených hodinách výuky. Další hodnocení tří identifikovaných skupin indikátorů sociální gramotnosti žáků, tj. tří faktorů, je v textu založeno na hodnotách tří faktorových skórů každé navštívené hodiny výuky.