Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206833 | SOCIáLNÍ GRAMOTNOST ŽáKů – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍGRAF 4 | Vnímané nejefektivnější formy realizace rozvoje sociální gramotnosti žáků středních škol (podíl odpovídají-cích učitelů)0 %10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %zvýšená hodinová dotace p edm t s nejvíce t sným vztahemřě ůěk rozvoji sociální gramotnostidopln ní u ebního plánu o p edm ty s t sným vztaheměčřěěk rozvoji sociální gramotnostirealizace extern zajiš ovaných akcí v rámci výuky podporujícíchěťrozvoj sociální gramotnostirealizace projektové výuky, mezi jejími cíli je i rozvoj sociálnížgramotnostiza azení témat podporujících rozvoj sociální gramotnosti dořvýukových plán jednotlivých p edm tůřě ůrealizace akcí mimo školu cílených i na rozvoj sociální gramotnostiškolní rok 2017/2018školní rok 2019/20203.2.2 Výskyt a kvalita sledovaných jevů rozvoje sociální gramotnosti žáků ve výuceHodnocení průběhu výuky během prezenční inspekční činnosti v navštívených středních školách bylo zaměřeno na sledování celkem 22 indikátorů rozvoje sociální gramotnosti žáků (viz tabulka č. 2 pro přehled indikátorů), a poskytuje tak cennou informaci o tom, které ze sledovaných indikátorů jsou ve výuce zastoupeny a rozvíjeny více a které naopak méně. V tomto ohledu je pozitivní, že se žáci v navštívených hodinách často setkávali se situacemi, které vyžadují 12aktivaci nezbytných aspektů komunikace, jako jsou: ■věcné, správné a jasné vyjadřování; ■vysílání signálů aktivního naslouchání; ■soustředěné vyslechnutí komunikačního partnera.Poměrně často se v navštívených hodinách vyskytovaly rovněž situace zaměřené na podporu dobrých mezilidských vztahů a respekt k druhým. Rámeček č. 2 představuje příklady dvou hodin navštívených během tematické inspekční činnosti, v nichž byly sociální dovednosti žáků vhodně rozvíjeny.12 Svým zaměřením se indikátory rozvoje sociální gramotnosti žáků zaměřují na oblasti: (a) komunikace; (b) společenské spolu-práce a konfliktu; (c) vzájemného poznávání a interakcí lidí; a (d) mezilidských vztahů.