Podpora rozvoje osobnostních a komunikačních dovedností žáků středních škol ve školním roce 2019/20206823 | SOCIáLNÍ GRAMOTNOST ŽáKů – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍnikdy takto koncipovaného DVPP neúčastnila. Zároveň platí, že se DVPP se zaměřením na rozvoj sociální gramotnosti žáků účastnili méně často učitelé, kteří přikládají této oblasti vzdělávání srovnatelně nižší význam. Celkově pak zjiš-tění týkající se DVPP se zaměřením na rozvoj sociální gramotnosti žáků zůstala při srovnání s poznatky z obdobného šetření ve školním roce 2017/2018 konzistentní.3.2 Průběh vzděláváníPrůběh vzdělávání souvisejícího s osobnostním rozvojem žáků byl hodnocen ve třech dílčích tématech: ■První dílčí téma se zaměřilo jednak na pozorovanou a jednak z hlediska efektivity preferovanou formu reali-zace rozvoje sociální gramotnosti žáků. ■Druhé dílčí téma se zaměřilo na hodnocení výskytu a kvality sledovaných jevů vztahujících se k rozvoji so-ciální gramotnosti žáků ve výuce. ■Třetí dílčí téma se zaměřilo na postupy učitelů při hodnocení sociální gramotnosti žáků ve výuce.3.2.1 Formy realizace rozvoje sociální gramotnosti žákůKoncept sociální gramotnosti není pevně ukotven k jednomu předmětu a jeho mezipředmětový charakter utváří příle-žitosti pro využití různorodých forem realizace osobnostního rozvoje žáků. Tuto skutečnost potvrzuje graf č. 3, který ukazuje četnosti využití různých forem podporujících rozvoj sociální gramotnosti žáků spojených jak se začleněním souvisejících témat do výuky různých předmětů, tak s realizací mimoškolních akcí, potažmo projektově orientované výuky. Pozitivní je, že právě tyto formy realizace sociální gramotnosti žáků považují učitelé také za formy nejvíce efektivní (viz graf č. 4). Přitom platí, že: ■učitelé s kratší pedagogickou praxí považují častěji projektovou výuku za nejvíce efektivní formu realizace sociální gramotnosti žáků, ■učitelé přírodovědných předmětů a matematiky častěji považují mimoškolní akce za nejvíce efektivní formu realizace rozvoje sociální gramotnosti žáků, naopak učitelé společenskovědních předmětů častěji uvedli začle-nění souvisejících témat do výuky jednotlivých předmětů.Graf č. 3 a graf č. 4 pak naznačují, že odpovědi ředitelů i učitelů středních škol zůstávají obdobné ve školním roce 2017/2018 i ve školním roce 2019/2020.GRAF 3 | Pozorované formy realizace rozvoje sociální gramotnosti žáků středních škol (podíl odpovídajících ředitelů a učitelů)0 %10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %zvýšená hodinová dotace p edm t s nejvíce t sným vztahemřě ůěk rozvoji sociální gramotnostidopln ní u ebního plánu o p edm ty s t sným vztaheměčřěěk rozvoji sociální gramotnostirealizace extern zajiš ovaných akcí v rámci výuky podporujícíchěťrozvoj sociální gramotnostirealizace projektové výuky, mezi jejími cíli je i rozvoj sociálnížgramotnostiza azení témat podporujících rozvoj sociální gramotnosti dořvýukových plán jednotlivých p edm tůřě ůrealizace akcí mimo školu cílených i na rozvoj sociální gramotnostiředitelé – 2019/2020u itelé – 2019/2020čředitelé – 2017/2018u itelé – 2017/2018č