Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/20206606 | ZáVěRY A DOPORUČENÍ6.2 DoporučeníDoporučení pro školy ■Usilovat o rozvoj matematické gramotnosti žáků, jejich vytrvalosti a sebekontroly častějším zařazová-ním nestandardních aplikačních úloh a problémů zadaných v podobě úloh s otevřenou odpovědí, vyža-dujících aktivaci vyššího počtu matematických dovedností a uvozených delším vstupním textem.33 ■Dbát na posílení praktické orientace výuky matematiky a důsledně usilovat o pochopení širších souvis-lostí řešených matematických úloh. ■Nenásilně zavádět nové metody matematického vzdělávání s převahou konstruktivistických prvků, a to po důkladné přípravě učitelů a jejich ztotožnění se s těmito metodami výuky; v případě nepříznivého vnitřního prostředí školy (např. nízká připravenost a nedůvěra učitelů) a existujícího zájmu o zavádění nových metod matematického vzdělávání s převahou konstruktivistických prvků volit dlouhodobější strategii založenou na postupném zavádění dílčích prvků systému. ■Postup zavádění nových metodických přístupů k matematickému vzdělávání důsledně komunikovat a vysvětlovat také zákonným zástupcům žáků. ■Věnovat pozornost vhodným a efektivním strategiím matematického vzdělávání v menších skupinách žáků. ■Zavádět další odůvodněné záměry pozitivních změn matematického vzdělávání do běžné praxe školy, a to s indikativním výčtem následujících oblastí: zvyšování kvality vybavení, ale také účelnosti využití digitální techniky a vzdělávacích programů 9pro matematické vzdělávání; zajištění/zachování aprobované výuky matematiky; 9 odborný růst učitelů v oblasti rozvoje matematické gramotnosti žáků a také v oblasti didaktického 9využití digitálních technologií při výuce včetně vazby na témata relevantní pro rozvoj matematické gramotnosti žáků; rozvoj matematických dovedností žáků napříč předměty, a to s možností sledovat koncepční přístup 9s matematickou gramotností žáků jako vůdčím elementem koncepce; posílení časového rámce výuky matematiky a možností diferencovaného přístupu k žákům (např. 9dělené hodiny, doučování, matematické kroužky); zvyšování kvality formativního hodnocení.9 ■V případě potřeby při zavádění záměrů pozitivních změn matematického vzdělávání do běžné praxe školy specificky podporovat nejen začínající učitele matematiky, ale také učitele s velmi dlouhou praxí.Doporučení pro zřizovatele ■Podporovat záměry pozitivních změn matematického vzdělávání na zřizovaných základních školách. ■Zachovávat či zvyšovat kvalitu materiálních a personálních podmínek matematického vzdělávání zřizo-vaných základních škol. ■Spolupracovat se zřizovanými základními školami při tvorbě a implementaci koncepcí a projektů se vztahem k rozvoji matematické gramotnosti žáků. ■Na regionální úrovni podporovat platformu moderované výměny zkušeností s novými metodickými přístupy k výuce matematiky.33 Využít je za tímto účelem možné také uvolněné úlohy ČŠI z mezinárodních šetření, např. JANOUŠKOVá, S. et al. (2019). Pu-blikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS. Praha: Česká školní inspekce.