Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/20206565 | ROZVOJ MATEMATICKé GRAMOTNOSTI ŽáKů5.2 Změny v matematickém vzdělávání – současnost a budoucí záměryOtázkou realizovaných a plánovaných změn v matematickém vzdělávání se zabývala ČŠI při prezenční inspekční činnosti v navštívených základních školách. S úrovní vyučování matematiky na své škole je spokojena více než třetina ředitelů, necelé dvě třetiny ředitelů vyjádřily svou částečnou spokojenost, přičemž svou plnou spokojenost vyjádřili častěji ti ředitelé základních škol, jejichž žáci dosáhli v testu matematické gramotnosti lepší výsledky. V případě větši-ny navštívených základních škol tak existuje prostor pro zvyšování kvality matematického vzdělávání.Výraznější změny ve vyučování matematiky byly v období předchozích tří let realizovány na více než 50 % navští-vených základních škol, přičemž o něco častěji se jednalo o školy, na nichž ředitel neuvedl svou plnou spokojenost s úrovní vyučování matematiky. Změny se v případě těchto základních škol dotýkaly různorodých oblastí spojených s klíčovými problémy matematického vzdělávání, přičemž se nejčastěji jednalo o oblasti: ■zlepšení materiálního vybavení, jako jsou interaktivní tabule, tablety a další (76 % škol usilujících o výraznější změny ve vyučování matematiky); ■zvyšování kvalifikace a odborného růstu učitelů v oblasti matematiky, didaktiky matematiky, osobnostně so-ciálního rozvoje žáků (68 %); ■odborné spolupráce učitelů školy (68 %); ■zavádění nových aktivit v podobě doučování žáků s problémy v některých oblastech matematické gramotnosti (66 %); ■využití výukových programů a vzdělávacího softwaru pro matematickou gramotnost (50 %); ■tvorby a využívání nových didaktických materiálů zaměřených na matematickou gramotnost v různých před-mětech (40 %); ■zavádění nových aktivit – např. matematické kroužky pro žáky (37 %); ■edukačních metod s posilováním metod zaměřených konstruktivisticky (37 %); ■zavádění dělených hodin matematiky pro nižší počet žáků ve třídě a možnost diferencovat výuku (29 %); ■zvyšování počtu hodin matematiky (18 %); ■práce s rodiči – např. pravidelné kavárny/dílny či otevřené hodiny pro rodiče (11 %).Téměř dvě třetiny ředitelů navštívených základních škol pak deklarovaly svůj zájem usilovat o další změny vyučování matematiky na své škole, přičemž hlavní záměry korespondují s oblastmi změn realizovaných školami v uplynulých třech letech a blíže byly představeny v rámečcích třetí kapitoly.