Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/20206555 | ROZVOJ MATEMATICKé GRAMOTNOSTI ŽáKů ■snaha učitele probrat vše co nejrychleji vedoucí k „biflování“ postupu, nikoli k pochopení souvislostí s propo-jením výuky matematiky s praxí; ■nedostatek času pro výuku, a to rovněž v kontextu odpadávání výuky (např. školní akce, nemoc a další) a cel-kově širokých požadavků všech vzdělávacích oblastí RVP; ■problémy spojené s velkými rozdíly v dovednostech žáků ve třídě (inkluzivní vzdělávání); ■vysoký počet žáků ve třídě a ve spojení s tím omezené možnosti dělených hodin.V odpovědích na obecnější otázku, co je omezuje v jejich práci, zdůraznili učitelé matematiky na základních školách především systémové oblasti – administrativu, prestiž učitelského povolání a psychickou náročnost učitelského povo-lání. V kontextu zjištění týkajících se matematické gramotnosti pak stojí za pozornost výrazný nárůst podílu učitelů 2. stupně základní školy, kteří poukazují na nedostatečnou motivaci žáků k učení (viz tabulka č. 9).TABULKA 9 | Překážky nejvíce omezující učitele matematiky na základních školách při výkonu své profese (podíl odpo-vídajících učitelů )31Překážka1. stupeň2. stupeňAdministrativa74 %75 %Nedostatečně vnímaná prestiž povolání50 %50 %Psychická náročnost povolání38 %38 %Nekázeň žáků28 %29 %Časová náročnost jednotlivých činností27 %24 %Platové ohodnocení26 %22 %Vztahy se zákonnými zástupci žáků23 %20 %Vysoký počet žáků ve třídách19 %21 %Nedostatečná motivace žáků18 %32 %Nadměrný objem učiva13 %14 %Nedostatek schopností a nadání žáků12 %18 %Nedostatečné zázemí a vybavení školy10 %10 %Nedostatečná podpora ze strany vedení školy3 %3 %Špatný pracovní kolektiv3 %2 %Tlak přijímacích, maturitních a závěrečných zkoušek3 %7 %Malá schopnost učitele zaujmout a nadchnout své žáky1 %2 %S překážkami práce na základní škole úzce souvisejí oblasti, v jejichž rámci by učitelé matematiky přivítali podporu své práce. V kontextu rozvoje matematické gramotnosti žáků lze v tomto ohledu zdůraznit především často uváděnou oblast inspirace v oblasti metod a forem výuky, dále pak oblasti spojené se zlepšením materiální podpory výuky a zvy-šováním dostupnosti nástrojů k podpoře rozvoje gramotností a klíčových kompetencí žáků. I tyto poznatky korespon-dují a velmi vhodně doplňují zjištění předchozích kapitol.TABULKA 10 | Oblasti, v jejichž rámci by učitelé matematiky na základních školách nejvíce uvítali podporu své práce (podíl odpovídajících učitelů )32Oblast podpory1. stupeň2. stupeňSnížení rozsahu administrativních činností60 %63 %Inspirace v oblasti metod a forem výuky51 %51 %Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami26 %25 %Zlepšení materiální podpory pro výuku24 %21 %Prohloubení vědomostí k prevenci a projevům rizikového chování žáků21 %20 %Prohloubení dovedností ke spolupráci se zákonnými zástupci žáků19 %17 %Prohloubení vědomostí a znalostí v matematice16 %16 %Získání dalších dovedností v oblasti ICT16 %19 %Prohloubení dovedností v oblasti vedení žáků a vedení třídy11 %16 %Nástroje k podpoře rozvoje gramotností a klíčových kompetencí10 %12 %Prohloubení dovedností ke spolupráci s asistentem pedagoga6 %9 %31 Jedná se o odpovědi učitelů získané v rámci komplexní inspekční činnosti.32 Jedná se o odpovědi učitelů získané v rámci komplexní inspekční činnosti.