Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/20206545 | ROZVOJ MATEMATICKé GRAMOTNOSTI ŽáKů5 Rozvoj matematické gramotnosti žákůHodnocení rozvoje matematické gramotnosti žáků se ve svém obsahu zaměřilo na dvě dílčí oblasti, a to na omezující překážky a preferované oblasti podpory své práce pohledem učitelů matematiky na základních školách, respektive na současné a budoucí změny v matematickém vzdělávání pohledem ředitelů navštívených základních škol. Obecně je třeba poukázat na vysokou stabilitu hodnocených aspektů matematické gramotnosti na 1. i 2. stupni základní školy (např. srovnání vybraných aspektů matematické gramotnosti žáků pro školní roky 2017/2018 a 2019/2020), tj. učitelé 1. i 2. stupně základní školy vnímají hodnocené aspekty rozvoje matematické gramotnosti žáků obdobně.5.1 Rozvoj matematické gramotnosti žáků – překážky a oblasti podporyRozvoj matematické gramotnosti žáků základních škol může být komplikován různými překážkami, jejichž poznání je důležité pro efektivní plánování případných systémových intervencí. V tomto ohledu uváděli učitelé matematiky častěji dvě témata. Prvním tématem je obecný nezájem žáků o vlastní vzdělávání, a to ve spojení s převažující nechutí k matematice (48 % učitelů), druhým tématem pak nedostatek času ve výuce pro obsahovou přetíženost RVP, potažmo ŠVP (28 % učitelů). Je zřejmé, že hlavní překážky rozvoje matematické gramotnosti žáků vnímané učiteli matematiky korespondují a dále podporují zjištění předchozích kapitol. Učiteli vnímané překážky rozvoje matematické gramot-nosti žáků zůstávají při srovnání poznatků šetření ve školních letech 2017/2018 a 2019/2020 prakticky stejné (viz graf č. 17); negativní pohled na obsahovou přeplněnost RVP mírně zesílil na úkor hodnocení (ne)zájmu žáků o vlastní vzdělávání.GRAF 17 | Hlavní překážky rozvoje matematické gramotnosti žáků pohledem učitelů matematiky (podíl odpovídajících učitelů)0 %20 %40 %60 %80 %100 %nedostatek p íle itostí v rámci DVPP pro získání pot ebnýchř žřdovedností u itelčůnedosta ující didaktické dovednosti absolvent u itelského studiačů čpro výuku matematikynedostate ná podpora úsilí školy o rozvoj matematických dovednostíčž ůák ze strany rodičůnedostatek kvalitních didaktických návod pro realizaci náro n jšíchůč ěoblastí u ivačnedostatek asu ve výuce pro obsahovou p etí enost školníhočř žvzd lávacího programuěnedostatek asu ve výuce pro obsahovou p etí enost rámcovéhočř žvzd lávacího programuěobecný nezájem ák o vlastní vzd lávání ve spojeníž ůěs p eva ující nechutí k matematiceřž2017/20182019/2020Další překážky rozvoje matematické gramotnosti žáků 6. ročníku základní školy byly uváděny méně často, poskytují však možné náměty pro úvahy o rozvoji matematické gramotnosti žáků: ■nedostatečná podpora žáků ze strany rodiny, ale také tlak ze strany rodičů na přípravu k přijímacím zkouškám na střední školu (nutnost učení na přijímací zkoušky); ■zvyšující se nesoustředěnost žáků, hledání rychlého řešení a nezájem o pochopení souvislostí, včetně kontextu vlivu moderních technologií a klesající prestiže matematiky a logiky ve společnosti; ■chybějící motivace žáků v kontextu nastavení systému přijímání žáků na střední školu;