Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/20206514 | HODNOCENÍ ÚROVNě MATEMATICKé GRAMOTNOSTI ŽáKůGRAF 13 | Percentil úspěšnosti žáků 6� ročníku základní školy v testu matematické gramotnosti vzhledem ke studované-mu oboru vzdělání0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %147 10 13 16 19 22 25 28 31 34 37 40 43 46 49 52 55 58 61 64 67 70 73 76 79 82 85 88 91 94 97úspěšnostpercentil úsp šnosti ákěž ůvíceletá gymnáziazákladní školy (obrácen )ěPozn.: Světlou barvou v pozadí zachycen analogický graf z testu matematiky v šetření 9. ročníku základní školy ve školním roce 2016/2017.Významně lepších výsledků v testu matematické gramotnosti dosáhli také žáci pražských základních škol. Zároveň se ukazuje, že významným souvisejícím faktorem krajské diferenciace úspěšnosti žáků v testu matematické gramotnosti jsou socioekonomické předpoklady jak na úrovni žáka (viz graf č. 14), tak na úrovni školy (viz graf č. 15). Podobně, i když výrazně méně zřetelně, obzvláště po vynechání Prahy jako odlehlé hodnoty, pak působí také pohled učitelů na vnímání matematiky jejich žáky (viz graf č. 16). Jsou to o něco více učitelé matematiky v krajích s nižší průměrnou úspěšností jejich žáků, kteří častěji spojují matematiku s tím, že jejich žáci obtížně zvládají matematické vzdělávání a mají z ní větší obavy.GRAF 14 | Vztah mezi počtem knih žáků v domácím prostředí a úspěšností žáků v testu matematické gramotnosti podle krajů (průměrné hodnoty za kraje)Jiho eskýčJihomoravskýKarlovarskýKrálovéhradeckýLibereckýMoravskoslezskýOlomouckýPardubickýPlze skýňPrahaSt edo eskýřčÚsteckýVyso inačZlínský15 %20 %25 %30 %35 %2,02,12,22,32,42,52,62,72,82,93,0úspěšnostindex po tu knihč