Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/20206383 | MATEMATICKá GRAMOTNOST – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍGRAF 6 | Korelace mezi faktory charakterizujícími průběh výuky matematiky16−1−0,8−0,6−0,4−0,200,20,40,60,81atmosféra hodinymetodická rozmanitostdiferenciaceobousměrná komunikacekomunikace učitelestereotypnost úlohhodnoceníatmosféra hodinymetodická rozmanitostdiferenciaceobousměrná komunikacekomunikace učitelestereotypnost úlohhodnocení10,35710,2510,2610,3840,5310,3061−0,176−0,024−0,0380,2251−0,398−0,599−0,284−0,5220,08310,070,1090,0780,140,074−0,071Graf č. 6 zachycuje podobu vztahů mezi vymezenými faktory charakterizujícími průběh výuky matematiky v navští-vených hodinách. S ohledem na dosud uváděné poznatky lze za zásadní považovat především zjištění, že příjemná atmosféra vyučovací hodiny je doprovázena jednak využíváním různorodých metod výuky (méně častá je v těchto případech praxe výkladu a navazující samostatné práce žáka; viz také graf č. 5), jednak častější obousměrnou ko-munikací mezi učitelem a žákem a také méně častým přístupem stereotypního zadávání úloh, které využívají stále stejný algoritmus řešení. Častěji jsou rovněž aplikovány přístupy diferenciace výuky podle matematických znalostí a dovedností žáků. Uvedená zjištění opodstatňují záměry metodického posunu výuky matematiky ve směru posilování konstruktivisticky založených přístupů často zmiňované řediteli navštívených základních škol (viz také rámeček č. 5).Informace z hospitací v hodinách matematiky dále umožňují posoudit vztah faktorů charakterizujících průběh výuky (viz tabulka č. 2) s dalšími specifickými podmínkami výuky v těchto hodinách (viz tabulka č. 3 pro přehled hodno-17cených podmínek výuky), přičemž hlavní zjištění jsou přehledně shrnuta v tabulce č. 4.16 Pro vytvoření korelační matice viz WEI, T., SIMKO, V. (2017). R package „corrplot“: visualization of correlation matrix. Do-stupné na: <cran.r-project.org/>.17 Personální, materiální a další podmínky výuky.