Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/20206333 | MATEMATICKá GRAMOTNOST – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍGRAF 5 | Četnost výskytu jednotlivých metod výuky v hospitovaných hodinách matematiky (podíl navštívených hodin)0 %20 %40 %60 %80 %100 %u itel zám rn chybuječě ědramatizace s cílem dosáhnout v tší názornostiěvýklad u itele tém výhradn bez interakce se ákyčěřěžvýklad ákažsoutěžhrapráce ve dvojicíchskupinová práce ákž ůcelot ídní diskuseřvýklad u itele s výraznou interakcí se ákyčžsamostatná práce ákž ůp eva ující jevřžanoneMetodický posun výuky ve směru konstruktivistických přístupů a výuky spojené s běžnými životními situacemi patří k záměrům změny plánované ve výuce matematiky v blízké budoucnosti, kterou ředitelé navštívených škol nejčastěji uváděli (viz rámeček č. 5), přičemž realizace takové změny je často spojována s očekáváním posilování zájmu žáků o matematiku, a specificky bývá vyzdviženo zavádění inovativních metodických přístupů na 2. stupni základní ško-ly (je známou skutečností, že právě v tomto období je možné pozorovat významný pokles oblíbenosti matematiky u žáků). Rámečky č. 6 a č. 7 ukazují možnou podstatu těchto změn, zároveň ale ukazují na dvě hrozby, se kterými je zavádění nových metodických přístupů spojeno: ■Konstruktivisticky založené přístupy k výuce bývají časově náročnější než frontální výuka a z hlediska plnění znalostních cílů nemusí být z tohoto důvodu více efektivní (viz rámeček č. 6). ■Konstruktivisticky založené přístupy k výuce mohou narážet na odpor žáků a zákonných zástupců, kteří jsou zvyklí na tradiční postupy předávání znalostí a dovedností. Rámeček č. 7 dává v tomto ohledu do kontrastu příklad úspěšného zavedení konstruktivisticky orientovaných přístupů k výuce a příklad neúspěchu daného nenalezením souladu mezi vyučujícím na jedné straně a žáky a rodiči na straně druhé.Tyto hrozby je potřeba vzít do úvahy při zavádění nových metodických přístupů k výuce.