Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/20206211 | ÚVOD ■hospitace ve výuce různých vzdělávacích oborů (dále pro zjednodušení a lepší srozumitelnost používán místo 4pojmu „vzdělávací obor“ obecně vžitý pojem „předmět“) na 1. stupni základních škol , které poskytly přede-5vším informace o průběhu vzdělávání se vztahem k rozvoji matematické gramotnosti žáků.Vedle souhrnného vyhodnocení jsou v rámečcích uvedeny také vybrané případové studie, které ilustrují podsta-tu konkrétního jevu tak, jak byly zaznamenány během tematické inspekční činnosti v navštívených základních školách�Druhým typem šetření bylo výběrové zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti žáků 6. ročníku základ-ních škol realizované testovou formou v prostředí inspekčního systému elektronického testování InspIS SET. Podoba šetření umožňuje hodnotit dosaženou úroveň matematické gramotnosti vzhledem k vybraným charakteristikám žáků a jejich škol (např. pohlaví žáka, studovaný obor žáka, zřizovatel školy a další).Další informace k výběrovému zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti žáků poskytlo elektronické dota-zování žáků a rovněž učitelů matematiky základních škol, které byly do výběrového zjišťování zařazeny. Dotazováním učitelů prostřednictvím inspekčního elektronického zjišťování byly získány doplňující informace týkající se podmínek a průběhu vzdělávání, respektive učiteli vnímaných překážek rozvoje matematické gramotnosti žáků. Otázky žákov-ského dotazníku se zaměřily především na hodnocení rodinných podmínek žáků a dále pak na vybrané aspekty souvi-sející s průběhem vzdělávání (např. vztahy s učiteli a spolužáky, atmosféra výuky). TABULKA 1 | Základní charakteristiky dílčích typů šetřeníTematická inspekční činnostPočet školPočet hospitací-Celkem88761-Výběrové zjišťováníPočet školPočet žáků – testPočet žáků – dotazníkPočet učitelůCelkem29611 96111 663527Tabulka č. 1 uvádí počty škol, hospitací, učitelů a žáků v rámci jednotlivých dílčích částí šetření. Další popisné infor-mace k výběrovému zjišťování poskytuje příloha č. 1. Počet navštívených základních škol je oproti původnímu zámě-ru o něco nižší, a to v důsledku přerušení prezenční výuky na základních školách ve druhém pololetí školního roku 2019/2020 z důvodu pandemie virového onemocnění covidu-19.Vedle uvedených šetření jsou v tematické zprávě využity také vybrané informace z jiných šetření ČŠI, především z dotazníků pro učitele matematiky na základních školách vyplňovaných v rámci komplexní inspekční činnosti. Další 6informace poskytly sekundární zdroje, především pak dokument Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále i „MŠMT“) o personálních podmínkách vzdělávání v České republice a starší tematické a národní zprávy ČŠI věnující 7se rozvoji matematické gramotnosti žáků.84 Z předmětového hlediska připadal výrazně nejvyšší podíl hospitací (83 %) na hodiny matematiky. 5 Volba 1. stupně základních škol pro hospitační činnost ve výuce byla motivována zaměřením zjišťování dosažené úrovně matematické gramotnosti na 6. ročník základní školy. Působení vzdělávacího systému se tak v případě těchto žáků nutně odehrávalo na 1. stupni základní školy. Volba škol pro hospitační činnost následně zahrnovala úplné základní školy s 1. a 2. stupněm, což také vedlo k absenci víceletých gymnázií ve výběrovém souboru základních škol pro hospitační činnost. Tuto skutečnost je ovšem potřeba vnímat pozitivně v kontextu interpretace zjištění hospitační činnosti, a to s ohledem na výrazná specifika víceletých gymnázií.6 Zahrnuty jsou odpovědi celkem 1 460 učitelů matematiky na základních školách.7 MARŠÍKOVá, M., JELEN, V. (2019). Hlavní výstupy z Mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.8 K těmto zprávám patří také: (a) ČŠI (2018). Rozvoj matematické gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018. Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. (b) ČŠI (2016). Rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016. Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. (c) TOMáŠEK, V., BASL, J., JANOUŠKOVá, S. (2016). Mezinárodní šetření TIMSS 2015. Národní zpráva. Praha: Česká školní inspekce. (d) BLAŽEK, R., PŘÍHODOVá, S. (2016). Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva. Přírodovědná gramotnost. Praha: Česká školní inspekce.