Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/20206066 | ZáVěRY A DOPORUČENÍDoporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ■Ve svých koncepčních a dalších dokumentech zdůrazňovat význam čtenářské gramotnosti žáků pro je-jich profesní i osobní rozvoj, a to včetně průmětu do návrhových a implementačních částí těchto doku-mentů – návrh a implementace vhodných cílů a nástrojů pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků na úrovni systému či školy, a to již od raného věku žáka/dítěte (předškolní vzdělávání, základní vzdělávání). ■Věnovat specifickou pozornost žákům s velmi nízkou úrovní čtenářské gramotnosti (např. žáci pocháze-jící z málo podnětného rodinného prostředí, chlapci studující nematuritní obory vzdělání). ■Nadále přijímat systémová opatření k řešení potenciálních problémů plynoucích ze zhoršující se věkové struktury učitelů českého jazyka a literatury. ■Podporovat opatření pro posilování kompetencí učitelů v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti žáků, respektive v oblasti metod a forem výuky. ■V kontextu zhoršujících se postojů žáků ke čtení při jejich průchodu vzdělávací soustavou aktivně spo-lupracovat na propagaci významu čtenářské gramotnosti pro profesní a osobní rozvoj člověka, a to již od raného věku dítěte/žáka.