Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/20206056 | ZáVěRY A DOPORUČENÍ6.2 DoporučeníDoporučení pro školy ■Zavádět či posilovat koncepční přístup škol k rozvoji čtenářské gramotnosti svých žáků, a to v rámci širokého spektra dílčích elementů takového přístupu: formulace jednoduchých i náročnějších cílů rozvoje čtenářské gramotnosti žáků a nastavení systému 9hodnocení jejich naplnění; podpora spolupráce učitelů, včetně metodické péče o oblast čtenářské gramotnosti žáků;9 cílené vzdělávání učitelů k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků; 9 cílené zařazování čtenářských cílů / čtenářských situací do výuky napříč předměty;9 rozvíjení digitálních aspektů čtenářství;9 v rámci opatření zohlednění specifik nematuritních oborů ve vazbě na dosahovanou úroveň čtenář-9ské gramotnosti žáků studujících tyto obory vzdělání. ■Dbát o rozvoj pokročilých čtenářských schopností a dovedností žáků systematickým zařazováním vhod-ných čtenářských situací do výuky a utvářením kvalitních didaktických návodů (např. porozumění šir-šího kontextu textu, rozpoznání manipulativních sdělení, práce s argumenty pro a proti v textech s ne-jednoznačnými závěry, hodnocení náročnějších textů odborného charakteru, schopnost dlouhodobější koncentrace žáků na čtenářsky zaměřené úkoly). ■Přijímat vhodná opatření pro snižování míry zaostávání žáků s velmi nízkou úrovní čtenářské gramot-nosti, a to s důrazem na zvyšování motivace těchto žáků ke čtení (např. využití metod výuky s vyšší ak-tivitou žáka, příprava kvalitních didaktických návodů, volba vhodného žánru textu, utváření podnětného prostředí školy pro čtenářské aktivity žáků, školní projekty, zájmová činnost). ■Nadále spolupracovat s externími subjekty – včetně veřejných knihoven – při rozvoji čtenářské gramot-nosti žáků. ■Využívat pro rozvoj čtenářských dovedností žáků úlohy uvolněné z mezinárodních šetření (např. PISA), která se na sledování čtenářských dovedností žáků zaměřují. Úlohy mají výrazně didaktický charakter a lze s nimi vhodně pracovat přímo ve výuce.45Doporučení pro zřizovatele škol ■Respektovat vysokou úroveň čtenářské gramotnosti žáků jako jeden z důležitých cílů v oblasti vzdělá-vání (např. v rámci krajských akčních plánů vzdělávání). ■Při respektování svých finančních možností podporovat potřebnou kvalitu materiálních a personálních podmínek výuky vztahující se k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků. ■Spolupracovat se školami v oblasti řízení projektů se vztahem k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků. ■V činnosti zřizovaných knihoven věnovat pozornost také žákům středních škol dosahujících nízké úrov-ně čtenářské gramotnosti (např. žáci nematuritních oborů vzdělání).45 Pro práci s těmito úlohami ve výuce nabízí ČŠI zdarma vzdělávací programy pro učitele realizované přímo v jejich škole. Po-drobnější informace jsou uvedeny na www.csicr.cz. V současné době jsou ČŠI také připravovány metodické materiály přímo zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků.