Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/20205914 | HODNOCENÍ ÚROVNě ČTENáŘSKé GRAMOTNOSTI ŽáKůVýznam rodinného zázemí žáků pro rozvoj jejich čtenářské gramotnosti doplňují některá další zjištění tabulky č. 10. Primárně se jedná o negativní vztah mezi doporučením učitele jako hlavním impulsem pro žáka ke čtení a úspěšností žáků v testu čtenářské gramotnosti. Toto zjištění ukazuje důležitost osoby učitele, potažmo školy, jako původce podně-tu ke čtení těch žáků, jejichž okolí – rodina, kamarádi – jim tyto podněty neposkytuje. Častěji se přitom jedná o žáky, jejichž postoj ke čtení není příliš příznivý a jejichž úroveň čtenářské gramotnosti je nižší. V kontextu významu školy pro uchopení rozdílů v úrovni čtenářské gramotnosti žáků lze vnímat pozitivně fakt, že právě žáci s horšími výsledky v testu čtenářské gramotnosti uvedli vyšší četnost čtení ve výuce. Naopak negativně působí identifikované vazby mezi nižší úrovní čtenářské gramotnosti žáků, méně příznivými postoji těchto žáků ke čtení a horším vnímáním postojů (obtížnost, zájem, obliba) těchto žáků k českému jazyku jejich učiteli. Potenciálně tak dochází k nežádoucí situaci, kdy samotný učitel – hlavní zdroj podnětů ke čtení zaostávajících žáků – nabývá přesvědčení, že rozvoj čtenářské gramot-nosti těchto žáků není s ohledem na jejich nezájem a chybějící motivaci možný.TABULKA 10 | TABULKA 10 │ Vztah hodnocených faktorů a úrovně čtenářské gramotnosti žákůFaktorStatisticky významný vztahStudovaný obor žáka(+) Žáci studující gymnaziální obory vzdělání(−) Žáci studující nematuritní obory vzdělání Pohlaví žáka(+) Chlapci, a to v kontextu zohlednění vlivu dalších proměnných, především pak oboru vzděláníStatus žáka se SVP(0) Bez statisticky významného vztahu, a to v kontextu zohlednění vlivu dalších proměnných, především pak oboru vzděláníPostoj žáků ke čtení(+) Žáci vykazující lepší postoje ke čteníMnožství knih, které má žák doma k dispozici(+) Vyšší počet knihNejčastější původce podnětu ke čtení žáka(+) Žáci, pro něž je hlavním impulsem ke čtení kladná recenze v médiích(−) Žáci, pro něž je hlavním impulsem ke čtení doporučení učiteleČetnost čtení ve výuce pohledem žáka(−) Žáci uvádějící častější výskyt hodnocených čtenářských situací ve výuceŽák jako čtenář veřejné knihovny(+) Žáci, kteří si knihy ke čtení nejčastěji půjčují ve veřejné knihovněPohled učitelů českého jazyka a literatury na vnímání obtížnosti, (+) Učitelé lépe hodnotící postoj svých žáků k jejich vnímání obtížnosti, zájmu a obliby českého jazyka svými žáky zájmu a obliby českého jazyka ze strany svých žákůZřizovatel školy(0) Bez statisticky významného vztahuVelikost školy(+) Žáci větších škol27Kraj školy(0) Bez statisticky významného vztahu, a to v kontextu zohlednění vlivu dalších proměnných, především pak studovaného oboru vzdělání žáků a socioekonomických faktorů4.3 Úspěšnost žáků v otázkách testu čtenářské gramotnostiHodnocení úspěšnosti žáků v řešení jednotlivých otázek testu čtenářské gramotnosti přináší doplňující zjištění o oblas-tech, které žákům působí menší či větší potíže. Každá testová otázka byla uvedena vstupním textem různé délky (vždy společným pro 8 otázek), z nichž následně vycházelo zadání úloh, přičemž žáci vybírali správnou odpověď z dané nabídky (tj. uzavřená odpověď). Nejvyšší úspěšnosti žáci dosáhli v řešení úloh, v nichž bylo jejich úkolem: ■nalézt či odvodit informaci, která byla v textu přímo uvedena, ■rozhodnout o krátkém tvrzení, které mělo jen volnou vazbu na přečtený text, bez nutnosti dohledávat infor-mace v něm, ■vybrat cíl textu, záměr či význam tvrzení, přičemž správná odpověď, respektive nesprávné odpovědi (distrak-tory) byly v těchto případech poměrně dobře rozpoznatelné.Takto žáci velmi dobře řešili například úlohy, v nichž měli správně odvodit prostorový postup šíření nemoci na základě dílčích informací textu o jejím výskytu na kontinentech Evropy a Asie nebo v nichž měli na základě informací v textu odvodit vítěze různých sportovních utkání.Také v případě úloh, které žákům působily největší obtíže, lze nalézt některé společné znaky, které tyto úlohy charak-terizují:27 Tato skutečnost je typicky spojována s horšími předpoklady především nejmenších škol se zajištěním kvalitních materiálních a personálních podmínek vzdělávání, a to včetně vzdělávání vztahujícího se k čtenářské gramotnosti žáků. Takto i toto tematické šetření ukázalo na méně častou přítomnost dobře fungující školní knihovny v případě menších středních škol, které rovněž méně často sledují koncepční přístup k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.